Asiantuntijapalvelut tuotteiksi : case: suunnittelualan konsultointiyritys
Kangasaho, Anne (2015)
Kangasaho, Anne
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122921695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122921695
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen. Työn kehittämishanke tehtiin kohdeyritykselle, joka haluaa jatkossa kehittää yrityksen palveluita tuotteistamisen avulla. Kehittämishankkeessa määritettiin kohdeyritykselle asiantuntijapalveluiden tuotteistamiseen sopiva prosessimalli. Tavoitteena oli, että kehitettävä prosessimalli tulisi helpottamaan ja yhtenäistämään kohdeyrityksen eri toimialojen eri palvelujen tuotteistustyötä.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen kehittämishanke, jonka lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimusote. Tutkimuksen empiria-osassa osallistuttiin yrityksen sisäiseen tuotteistamisen kehitysprojektiin ja tehtiin projektiin osallistuneille sen kokemuksia keräävä kyselytutkimus. Työn tutkimuksellinen osuus perustui asiantuntijapalvelujen markkinointia, arvon tuottamista asiakkaalle ja tuotteistamista käsittelevän viitekehyksen rakentamiseen sekä kehittämishankkeessa käytetyn ja kirjallisuudesta löydettyjen tuotteistusmallien vertailemiseen.
Mallin kehittämiseksi työssä tunnistettiin yrityksessä toteutetun kehittämisprojektin sekä tietoperustan avulla parhaat tuotteistamisen käytännöt. Kyselytutkimuksen avulla saatiin nostettua esille sekä tuotteistusprosessiin että yleisesti palvelujen tuottamiseen liittyviä haasteita. Näiden pohjalta laadittiin prosessimallin yhteydessä käytettäviksi tuotteistamisen onnistumista tukevia ohjeita, niin sanottuja tuotteistamisen pelisääntöjä.
Kehittämistehtävässä kiteytetty tuotteistamisen prosessimalli sekä sen käyttöä tukevat pelisäännöt ohjaavat jatkossa yrityksen henkilöstöä uusien palvelutuotteiden tuotteistamisessa. Kehitetty prosessimalli vastaa yrityksen tuotteistamiselle ja asiakaslähtöisyydelle asetettuihin tavoitteisiin.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen kehittämishanke, jonka lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimusote. Tutkimuksen empiria-osassa osallistuttiin yrityksen sisäiseen tuotteistamisen kehitysprojektiin ja tehtiin projektiin osallistuneille sen kokemuksia keräävä kyselytutkimus. Työn tutkimuksellinen osuus perustui asiantuntijapalvelujen markkinointia, arvon tuottamista asiakkaalle ja tuotteistamista käsittelevän viitekehyksen rakentamiseen sekä kehittämishankkeessa käytetyn ja kirjallisuudesta löydettyjen tuotteistusmallien vertailemiseen.
Mallin kehittämiseksi työssä tunnistettiin yrityksessä toteutetun kehittämisprojektin sekä tietoperustan avulla parhaat tuotteistamisen käytännöt. Kyselytutkimuksen avulla saatiin nostettua esille sekä tuotteistusprosessiin että yleisesti palvelujen tuottamiseen liittyviä haasteita. Näiden pohjalta laadittiin prosessimallin yhteydessä käytettäviksi tuotteistamisen onnistumista tukevia ohjeita, niin sanottuja tuotteistamisen pelisääntöjä.
Kehittämistehtävässä kiteytetty tuotteistamisen prosessimalli sekä sen käyttöä tukevat pelisäännöt ohjaavat jatkossa yrityksen henkilöstöä uusien palvelutuotteiden tuotteistamisessa. Kehitetty prosessimalli vastaa yrityksen tuotteistamiselle ja asiakaslähtöisyydelle asetettuihin tavoitteisiin.