MRI - Raportti taiteellisesta opinnäytetyöstä
Kuhanen, Saara (2015)
Kuhanen, Saara
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122821665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122821665
Tiivistelmä
MRI – tanssiteos on taiteellinen opinnäytetyö, jossa tutkimuksen kohteena oli magneettikuvauslaitteen äänen ja kehon liikkeen vuorovaikutus. Teoksen ensi-ilta oli 25.4.2015 Kuopiossa Sotkulla. Tanssijoina teoksessa nähtiin Fox Marttinen, Sirpa Möksy ja Anna-Maria Väisänen. Tanssijoiden ja koreografin lisäksi työryhmään kuuluivat äänisuun-nittelija Samuli Palonen, valosuunnittelija Veli Pekka Kuronen ja puvustaja Elina Ström. Lisäksi prosessissa oli mukana Katriina Kuhanen, jonka maalauksia käytettiin markkinoinnissa.
Idea opinnäytetyöhön lähti lokakuussa 2014 koreografin ollessa rintarangan magneettikuvauksessa. Kuvaus kesti n. 20 minuuttia, jonka hän vietti ahtaassa laitteessa silmät kiinni. Laitteessa ei saa liikkua kuvauksen aikana ja äänet ovat niin kovalla, että korvatulppien käyttö on pakollista. Koreografilla on ahtaanpaikankammo, joten hän vietti kuvauksen ajan silmät kiinni ettei näkisi laitteen ahtautta. Hän koki laitteessa unenkaltaisen näyn. Äänien muuttuessa hän näki kolme tanssijaa ja heidän välillään erilaisia kohtaamisia. Hän näki näyttämökuvia. Äänet herättivät hänessä halun tehdä jotakin uutta ja ei tavanomaista, jotakin tuntematonta ja kokematonta.
Teoksen äänimaailmana käytettiin magneettikuvauslaitteen ääntä, niin autentttisena kuin hieman muunneltunakin. Liikemateriaali työstettiin improvisaation keinoin ja suurimmaksi osaksi tanssijalähtöisesti.
Työskentelyprosessi kesti lokakuusta 2014 huhtikuuhun 2015. Lokakuusta tammikuuhun koreografi työskenteli itsenäisesti ja tammikuussa alkoi harjoitukset tanssijoiden kanssa. Harjoitusjakso sijoittui tammikuusta huhtikuulle. Harjoitukset olivat viikonloppuisin ja kestivät neljästä tunnista kuuteen tuntiin.
Prosessi oli koreografille erittäin tärkeä henkilökohtaisella tasolla ja omassa kasvussaan koreografina sekä taiteilijana. Hän uskoo, että siitä on myös hyötyä esimerkiksi opiskelijoille tulevaisuudessa. Nähdä yksi tapa hyödyntää tämän kaltaista äänimaailmaa koreografian työstämisessä.
MRI:n taival ei ole vielä päättynyt. Tutkimusmatka erilaisten äänimaailmojen käyttämisestä koreografian valmistuksessa sekä tanssin opetuksessa jatkuu ja ideoita MRI:n hyödyntämisestä syntyy lisää koko ajan. Tulevaisuudessa koreografi toivoo MRI:n saavan kokonaan uudenlaisen suunnan. Mahdollisesti sitä voisi hyödyntää potilaiden kanssa, jotka kokevat magneettikuvauslaitteen ahdistavaksi. Esimerkiksi katsomalla teos ja kuuntelemalla sitä kautta ääniä ennen laitteeseen menoa. Koreografi lähtisi myös mielellään tutkimaan, miten potilaiden kanssa voisi hyödyntää heidän omaa liikettään kyseiseen äänimaailmaan.
Idea opinnäytetyöhön lähti lokakuussa 2014 koreografin ollessa rintarangan magneettikuvauksessa. Kuvaus kesti n. 20 minuuttia, jonka hän vietti ahtaassa laitteessa silmät kiinni. Laitteessa ei saa liikkua kuvauksen aikana ja äänet ovat niin kovalla, että korvatulppien käyttö on pakollista. Koreografilla on ahtaanpaikankammo, joten hän vietti kuvauksen ajan silmät kiinni ettei näkisi laitteen ahtautta. Hän koki laitteessa unenkaltaisen näyn. Äänien muuttuessa hän näki kolme tanssijaa ja heidän välillään erilaisia kohtaamisia. Hän näki näyttämökuvia. Äänet herättivät hänessä halun tehdä jotakin uutta ja ei tavanomaista, jotakin tuntematonta ja kokematonta.
Teoksen äänimaailmana käytettiin magneettikuvauslaitteen ääntä, niin autentttisena kuin hieman muunneltunakin. Liikemateriaali työstettiin improvisaation keinoin ja suurimmaksi osaksi tanssijalähtöisesti.
Työskentelyprosessi kesti lokakuusta 2014 huhtikuuhun 2015. Lokakuusta tammikuuhun koreografi työskenteli itsenäisesti ja tammikuussa alkoi harjoitukset tanssijoiden kanssa. Harjoitusjakso sijoittui tammikuusta huhtikuulle. Harjoitukset olivat viikonloppuisin ja kestivät neljästä tunnista kuuteen tuntiin.
Prosessi oli koreografille erittäin tärkeä henkilökohtaisella tasolla ja omassa kasvussaan koreografina sekä taiteilijana. Hän uskoo, että siitä on myös hyötyä esimerkiksi opiskelijoille tulevaisuudessa. Nähdä yksi tapa hyödyntää tämän kaltaista äänimaailmaa koreografian työstämisessä.
MRI:n taival ei ole vielä päättynyt. Tutkimusmatka erilaisten äänimaailmojen käyttämisestä koreografian valmistuksessa sekä tanssin opetuksessa jatkuu ja ideoita MRI:n hyödyntämisestä syntyy lisää koko ajan. Tulevaisuudessa koreografi toivoo MRI:n saavan kokonaan uudenlaisen suunnan. Mahdollisesti sitä voisi hyödyntää potilaiden kanssa, jotka kokevat magneettikuvauslaitteen ahdistavaksi. Esimerkiksi katsomalla teos ja kuuntelemalla sitä kautta ääniä ennen laitteeseen menoa. Koreografi lähtisi myös mielellään tutkimaan, miten potilaiden kanssa voisi hyödyntää heidän omaa liikettään kyseiseen äänimaailmaan.