Kohti Ketterää ja Palvelusuuntautunutta Organisaatiota - Taljan Kehysmalli Digitalisaatiostrategian Ytimessä
Talja, Sauli (2015)
Talja, Sauli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122521656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122521656
Tiivistelmä
Tässä työssä esitellään Taljan kehysmalli, jota noudattamalla organisaation eri yksiköt omaksuvat horisontaalinen, palveluiden väliseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön perustuvan ketterän yrityskulttuurin. Taljan kehysmalli on rakennettu jo olemassa olevien viitemallien parhaiden käytäntöjen pohjalta. Taljan kehysmallin ympärille on lisätty asiakaskokemusten keräämisen ja analysoinnin tärkeys palveluiden jatkokehitettävyyden kriteerinä. Tätä kaikkea on tarkasteltu prosessikeskeisestä näkökulmasta. Myös digitaalisuus on otettu työssä yhdeksi tärkeäksi tekijäksi, koska digitaalisten, verkkoon kytkettyjen esineiden katsotaan olevan tulevaisuudessa kiinteästi kytköksissä palveluihin, joko tarjoamalla olemassa olevalle palvelulle moninaista mittaustietoa tai olemalla itse palvelun jäseniä.
Työssä on lisäksi keskitytty menetelmiin, joilla Taljan kehysmalli saadaan vietyä osaksi yrityksen arkipäiväistä toimintaa. Tämän ketterän toimintatavan omaksuminen vaatii organisaation kaikilta osastoilta henkisen muutoksen kohti horisontaalista toimintatapaa, jossa perinteinen tuote-keskeinen ja hierarkkinen ajattelutapa unohdetaan ja keskitytään tuottamaan asiakkaalle kokonaisvaltainen ja joustava kokonaisratkaisu.
Työtä on tarkasteltu verkko-operaattoreiden näkökulmasta, koska on arvioitu, että niillä tulee olemaan merkittävä rooli teollisen liiketoiminnan muuntamisessa kohti palveluita, perustuen laajaan asiakaskokemuksista kertyvän tietomäärään hyväksikäyttöön.
Työssä on lisäksi keskitytty menetelmiin, joilla Taljan kehysmalli saadaan vietyä osaksi yrityksen arkipäiväistä toimintaa. Tämän ketterän toimintatavan omaksuminen vaatii organisaation kaikilta osastoilta henkisen muutoksen kohti horisontaalista toimintatapaa, jossa perinteinen tuote-keskeinen ja hierarkkinen ajattelutapa unohdetaan ja keskitytään tuottamaan asiakkaalle kokonaisvaltainen ja joustava kokonaisratkaisu.
Työtä on tarkasteltu verkko-operaattoreiden näkökulmasta, koska on arvioitu, että niillä tulee olemaan merkittävä rooli teollisen liiketoiminnan muuntamisessa kohti palveluita, perustuen laajaan asiakaskokemuksista kertyvän tietomäärään hyväksikäyttöön.