How to understand the changes and challenges within the television industry in Finland
Swärd, Saimy (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122321648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122321648
Tiivistelmä
Den här studien koncentrerar sig på aspekter inom den finska mediabranschen med fokus på affärs-sidan och med praktiska insikter i modern television samt olika innehållsproduktionssystem. Syftet var att ta reda på hur man kan förstå de förändringar och utmaningar som den inhemska tv-branschen står inför idag. Studien tittar på tre viktiga teman: 1) Oberoende företag och ägarstrukturen i Finland. 2) TV-format och dess anslutning till produktionsindustrin 3) Nutida webbproduktion på det statliga programföretaget YLE och en ny tittar/användarcentrerad strategi. Studien är baserad på intervjuer med professionella i branschen och samlad sekundär data som sedan analyserats med hjälp av en analytisk modell som skiljer mellan (1) skapande och anpassning av format, (2) den lokala och globala produktionen av format, (3) oberoende produktionsföretag och Tv-bolag, och (4) kulturellt värde och affärsnytta. Det finns viktiga trender och förändringar inom den finska TV-marknaden som påverkar hela systemet och den framtida finländska produktionen. De drivs av ny teknik och en betraktare/användarfokuserad strategi. TV-formaten har blivit en väl integrerad del av branschen och har ett fast grepp om den framtida utvecklingen och TV-sändningarna. De immateriella rättigheterna ligger i framkant av formathandeln. De oberoende bolagen blir glokaliserade av "super-indies". Att förvärva nya färdigheter är avgörande för att överleva i den globala format industrin. YLEs positionering på den finska tv-marknaden är för viktig för industrin att förbises. This study is concentrating on aspects in the Finnish media industry with a focus on the business side and practical insights in contemporary television and content production systems. The aim was to figure out how to understand the changes and challenges that the domestic television industry faces today. The study is looking at three important themes: 1) Independent companies and the owner structure in Finland. 2) Television formats and its connection to the production industry 3) Contemporary web production at the public broadcaster YLE and a new viever-user centric approach. The study is based on interviews with professional in the industry and collected secondary data which was then analyzed using a conceptual framework that distinguishes between (1) creation and adaption of formats, (2) local and global production of formats, (3) independent production companies and broadcasting companies, and (4) cultural value and business value. There are significant trends and shifts on the Finnish television market that influences the whole system and the future of Finnish production. It is driven by new technology and a viewer-user centric approach. TV-formats have become an integrated part of the industry and it has a firm grip on future development and broadcasting. Intellectual property rights is at the forefront of the format trade. The independent companies are being glocalized by the ‘super-indies’. Acquiring new skills are essential to survive in the global format industry. YLE’s positioning on the Finnish television market is important for the industry to be overlooked.