Digitaalinen markkinointi ja sen tehokkuus - case Prisma Mikkola
Välilä, Jussi-Pekka (2015)
Välilä, Jussi-Pekka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520768
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli Prisma Mikkolan digitaalisen markkinoinnin tehokkuuden ja tavoittavuuden tutkiminen. Tutkittava markkinointikanava oli erityisesti sähköiset näyttötaulut, eli kuinka hyvin ne tavoittavat asiakkaat ja mitä asiakkaat toivovat niissä viestittävän. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin haastattelumenetelmällä etukäteen suunnitellun kyselylomakkeen pohjalta. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2015.
Digitaalinen markkinointi on lisännyt huomattavasti osuuttaan yritysten markkinoinnin kokonaisuudessa. Onkin tärkeää tietää, miten tehokasta digitaalinen markkinointi on ja millaisia tuloksia sillä saavutetaan. Yritysten on hyvä ymmärtää myös eri markkinointiviestinnän kanavien roolit ja vaikutukset.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaankin todeta, että sähköiset näyttötaulut eivät vielä tavoita riittävän hyvin asiakkaita myymälässä. Tutkimustulosten perusteella tuli esille myös se, että vastaajat halusivat sähköisissä näyttötauluissa näkyvän eniten kyseisen toimipaikan tuotemainoksia. Sähköisten näyttötaulujen viestintään ja erityisesti viestinnän sisältöön tulee tulevaisuudessa kiinnittää huomiota entisestään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu pääasiassa digitaaliseen markkinointiin yleisesti sekä sen tehokkuuden mittaamiseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin muodot ja kanavat. Teoriaosassa käytiin läpi, miten digitaalinen markkinointi on osana markkinoinnin kokonaiskenttää. Koska sähköiset näyttötaulut voidaan nähdä myös perinteisenä markkinointimuotona, niin esittelin teoreettisessa osassa lisäksi toimipaikkamainontaa.
Digitaalinen markkinointi on lisännyt huomattavasti osuuttaan yritysten markkinoinnin kokonaisuudessa. Onkin tärkeää tietää, miten tehokasta digitaalinen markkinointi on ja millaisia tuloksia sillä saavutetaan. Yritysten on hyvä ymmärtää myös eri markkinointiviestinnän kanavien roolit ja vaikutukset.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaankin todeta, että sähköiset näyttötaulut eivät vielä tavoita riittävän hyvin asiakkaita myymälässä. Tutkimustulosten perusteella tuli esille myös se, että vastaajat halusivat sähköisissä näyttötauluissa näkyvän eniten kyseisen toimipaikan tuotemainoksia. Sähköisten näyttötaulujen viestintään ja erityisesti viestinnän sisältöön tulee tulevaisuudessa kiinnittää huomiota entisestään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu pääasiassa digitaaliseen markkinointiin yleisesti sekä sen tehokkuuden mittaamiseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin muodot ja kanavat. Teoriaosassa käytiin läpi, miten digitaalinen markkinointi on osana markkinoinnin kokonaiskenttää. Koska sähköiset näyttötaulut voidaan nähdä myös perinteisenä markkinointimuotona, niin esittelin teoreettisessa osassa lisäksi toimipaikkamainontaa.