Tapahtuman imago uusien ja vanhojen asiakkaiden silmin : Case: Keitelejazz
Haimakainen, Ella (2015)
Haimakainen, Ella
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122621658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122621658
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä asioista Keitelejazzien imago rakentuu ja kuin-ka sitä voidaan hyödyntää tapahtuman suunnittelussa. Toimeksiantajana työlle oli Keitele-jazz, joka on vuosittain Äänekoskella järjestettävä musiikkifestivaali.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa kyselyloma-ketta hyödyntäen. Asiakkaat täyttivät kyselylomakkeen tapahtumapaikalla kesällä 2015. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 202 kappaletta. Asiakkailta kysyttiin heidän taustatietonsa sekä kysymyksiä, jotka kytkeytyivät Keitelejazzien ja Äänekosken imagoon.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaiden mielikuva vastaa haluttua mielikuvaa ja asiakkaiden mielikuvat Keitelejazzeista ja Äänekoskesta olivat pääosin positiivisia ja miellyttäviä. Omaperäiset esiintyjät sekä hyvä tunnelma ja ilmapiiri olivat vaikuttaneet asiakkaiden mielikuviin eniten ja olivat useimmiten syinä tapahtumaan osallistumiseen.
Esiintyjiä, tunnelmaa ja paikkaa pidettiin Keitelejazzin vahvuuksina kilpailijoihin nähden. Ystävät nousivat merkittäviksi tekijöiksi mielikuvien muodostumisessa sekä tärkeiksi syiksi tapahtumaan osallistumiseksi. Tietoa mainoskanavien käytöstä ja tiedonhankinnasta voidaan hyödyntää tulevaisuudessa tapahtumaa mainostettaessa. Sisällön kehityksen suhteen tutkimus antoi arvokasta tietoa ja kirkasti niitä asioita, joita asiakkaat tapahtumassa eniten arvostavat.
Sisältöä voidaan kehittää vielä lisää ja ottaa huomioon tutkimuksessa saadut asiakastiedot. Yhteistyön ja verkostoitumisen lisääminen yritysten ja Äänekosken kaupungin kanssa tulevaisuudessa hyödyttäisi kaikkia osapuolia.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa kyselyloma-ketta hyödyntäen. Asiakkaat täyttivät kyselylomakkeen tapahtumapaikalla kesällä 2015. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 202 kappaletta. Asiakkailta kysyttiin heidän taustatietonsa sekä kysymyksiä, jotka kytkeytyivät Keitelejazzien ja Äänekosken imagoon.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaiden mielikuva vastaa haluttua mielikuvaa ja asiakkaiden mielikuvat Keitelejazzeista ja Äänekoskesta olivat pääosin positiivisia ja miellyttäviä. Omaperäiset esiintyjät sekä hyvä tunnelma ja ilmapiiri olivat vaikuttaneet asiakkaiden mielikuviin eniten ja olivat useimmiten syinä tapahtumaan osallistumiseen.
Esiintyjiä, tunnelmaa ja paikkaa pidettiin Keitelejazzin vahvuuksina kilpailijoihin nähden. Ystävät nousivat merkittäviksi tekijöiksi mielikuvien muodostumisessa sekä tärkeiksi syiksi tapahtumaan osallistumiseksi. Tietoa mainoskanavien käytöstä ja tiedonhankinnasta voidaan hyödyntää tulevaisuudessa tapahtumaa mainostettaessa. Sisällön kehityksen suhteen tutkimus antoi arvokasta tietoa ja kirkasti niitä asioita, joita asiakkaat tapahtumassa eniten arvostavat.
Sisältöä voidaan kehittää vielä lisää ja ottaa huomioon tutkimuksessa saadut asiakastiedot. Yhteistyön ja verkostoitumisen lisääminen yritysten ja Äänekosken kaupungin kanssa tulevaisuudessa hyödyttäisi kaikkia osapuolia.