Insuliinin pistotekniikka - Opetusvideo hoitotyön koulutusohjelman opiskelijoille
Reijonen, Johanna; Tahvanainen-Nuutinen, Moona (2016)
Reijonen, Johanna
Tahvanainen-Nuutinen, Moona
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601071095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601071095
Tiivistelmä
Diabetes on maailmanlaajuisesti yksi sairastetuimmista taudeista, joka lisääntyy nopeasti. Diabetes on yleisnimitys useille sairauksille, joita kaikkia yhdistää aineenvaihduntahäiriön aiheuttama verensokeritason nousu. Insuliini on elimistön ainoa verensokeria laskeva hormoni, jolla on tärkeä rooli myös energia-aineenvaihdunnan säätelemisessä. Diabeteksessa elimistön oma insuliinin tuotanto on häiriintynyt. Jos haima ei tuota insuliinia riittävästi elimistön tarpeisiin, niin puuttuva insuliini korvataan yleisesti ihonalaisilla pistoksilla. Insuliinin imeytymisen kannalta on tärkeää, että insuliininpistotekniikka on hallinnassa. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käsitellään yleisesti diabetesta, insuliinihoitoa ja insuliinin pistotekniikkaa sekä siihen liittyviä asioita. Toiminnallinen osuus koostuu insuliinin pistotekniikan opetusvideosta, jossa näytetään insuliinin pistäminen insuliinikynällä itselle reiteen sekä insuliiniruiskulla toiselle vatsaan. Toiminnallinen osuus tehtiin yhdessä kahden Karelia-ammattikorkeakoulun media-alan opiskelijan kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietoutta insuliinin pistotekniikasta, -välineistä ja -paikoista. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa opetusvideo hoitotyön koulutusohjelman opiskelijoille muun opetusmateriaalin tueksi insuliininpistotekniikasta. Opetusvideo sisältää selkeät, yksinkertaiset ja ajankohtaiset ohjeet insuliinin pistämisestä. Jatkokehitysehdotuksena opetusvideon tueksi voisi tehdä kirjalliset ohjeet tai tekstityksen videoon ja selvittää opetusvideon vaikutuksia oppimiseen. Jatkossa opinnäytetyön voisi tehdä insuliinihoidon toteutukseen liittyvistä haasteista esimerkiksi lasten, kehitysvammaisten tai vanhusten kohdalla.