Hintamerkinnät kuluttajan suojana - case Hintavalvontakampanja 2015
Soini, Tulan (2016)
Soini, Tulan
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601081144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601081144
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää hintamerkintöjä säätelevää lainsäädäntöä. Kuluttajansuojalain ja hintamerkintäasetuksen pohjalta tarkastellaan, mitä elinkeinonharjoittajalta vaaditaan hintamerkintöihin liittyen. Toisena tavoitteena työssä on tarkoitus selvittää valvovien viranomaisten keinoja puuttua hintamerkintöjen puutteisiin. Tähän liittyen kuvataan eläinlääkäriasemiin kohdennettu valtakunnallinen hintavalvontakampanja ja katsotaan tarkemmin sen tuloksia.
Kuluttajansuojalaki on verrattain iäkäs ja se onkin jatkuvien uudistustoimenpiteiden alaisena. Lakimuutokset luovat omat haasteensa elinkeinonharjoittajalle, sillä muutokset vaativat käytännön muutoksia liiketoiminnassa. Esimerkiksi uusi hintamerkintä-asetus astui voimaan vuonna 2013. Tässä työssä tarkasteltava hintavalvontakampanja osoittaa, miten periaatteessa yksiselitteiset määräykset vaativat elinkeinonharjoittajalta huolellisia käytännön toimenpiteitä hintamerkintöihin liittyen.
Työ pohjautuu ajantasaiseen lainsäädäntöön sekä kilpailu- ja kuluttajaviraston ja aluehallintoviraston viralliseen materiaaliin. Osaltaan käytännön taustaa tarjoaa myös laatijan harjoittelujakso Lounais-Suomen aluehallintovirastossa. Tukevana lähteenä on myös aluehallintoviraston tarkastajan haastattelu. Dokumenttianalyysin ja haastattelun metodein selvitetään, miten hintamerkinnät vaikuttavat niin kuluttajan kuin elinkeinonharjoittajan valintoihin.
Hintavalvontakampanja osoittautui verrattain tehokkaaksi valvonnan keinoksi. Kampanjat otetaan elinkeinonharjoittajien puolelta hyvin vastaan ja niin kuluttajien kuin elinkeinonharjoittajien tietoisuus oikeista merkintätavoista parantui. Virheitä korjattiin myös ennen varsinaista valvontavaihetta omatoimisesti, mikä oli etukäteistiedotuksen ansiota.
Kuluttajansuojalaki on verrattain iäkäs ja se onkin jatkuvien uudistustoimenpiteiden alaisena. Lakimuutokset luovat omat haasteensa elinkeinonharjoittajalle, sillä muutokset vaativat käytännön muutoksia liiketoiminnassa. Esimerkiksi uusi hintamerkintä-asetus astui voimaan vuonna 2013. Tässä työssä tarkasteltava hintavalvontakampanja osoittaa, miten periaatteessa yksiselitteiset määräykset vaativat elinkeinonharjoittajalta huolellisia käytännön toimenpiteitä hintamerkintöihin liittyen.
Työ pohjautuu ajantasaiseen lainsäädäntöön sekä kilpailu- ja kuluttajaviraston ja aluehallintoviraston viralliseen materiaaliin. Osaltaan käytännön taustaa tarjoaa myös laatijan harjoittelujakso Lounais-Suomen aluehallintovirastossa. Tukevana lähteenä on myös aluehallintoviraston tarkastajan haastattelu. Dokumenttianalyysin ja haastattelun metodein selvitetään, miten hintamerkinnät vaikuttavat niin kuluttajan kuin elinkeinonharjoittajan valintoihin.
Hintavalvontakampanja osoittautui verrattain tehokkaaksi valvonnan keinoksi. Kampanjat otetaan elinkeinonharjoittajien puolelta hyvin vastaan ja niin kuluttajien kuin elinkeinonharjoittajien tietoisuus oikeista merkintätavoista parantui. Virheitä korjattiin myös ennen varsinaista valvontavaihetta omatoimisesti, mikä oli etukäteistiedotuksen ansiota.