Terminaalin piha-alueiden käytön tehostaminen ja kehittäminen
Pyykkö, Vesa (2015)
Pyykkö, Vesa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601071108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601071108
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty DB Schenkerin Vantaan Viinikkalassa sijaitsevalle Schenker Oy:n hallinnoivalle toimipisteelle. Työssä kehitettiin ja tehostettiin piha-alueiden toimintoja. Työssä selvitettiin kesä-heinäkuun taitteessa 2015 käyttöön otetun uuden terminaalialueen piha-alueiden toiminnan ohjausta, käyttöä ja mahdollisia kehityskohteita. Tavoitteena oli löytää kehittämistä vaativia toimintoja ja tuoda niihin kehitysideoita.
Lähtökohdiltaan monet piha-alueiden toimintamallit olivat samankaltaisia kuin Metsälän vanhassa maaliikenne keskuksessa. Uuden terminaalialueen suurimmat haasteet tavaraliikenteen ja piha-alueen käytön suhteen tulivat siitä, että vanhan alueen neljän terminaalin sijasta uudessa terminaalialueessa on vain yksi terminaalirakennus.
Työssä selvitetään ja tarkastellaan piha-alueiden käyttöä, käytönohjausta ja käyttäjien tarpeita. Lisäksi tuodaan esille tiedonsiirtoa piha-alueiden osalta. Varsinaisia tilastoja ei tässä työssä ole johtuen työn seuranta-ajan lyhyydestä.
Työssä tarkastellaan myös hukka-ajan tuomia kustannuksia. Hukka-aika johtuu yleisesti virheellisistä tai puutteellisista yksikköjen sijaintitiedoista. Tähän liittyen esitellään lisäksi RFID- teknologia ja sen avulla toimivat yksikköjen sijainti- ja paikkatietojärjestelmä. Käydään läpi ehdotusta porttiohjauksesta alueelle tuleville yksiköille.
Työssä kuvataan Viinikkalan terminaalialueen käyttäjät, niissä käytettävät prosessit ja ka-lusto kattavasti. Useiden eri toimintojen käyttäjiä on pystyttävä ohjaamaan tehokkaasti ja saatuja ohjaustietoja on myös pystyttävä keräämään, jalostamaan ja jakamaan kattavasti.
Työn lopputuloksena saatiin muodostettua muutamia kehitysideoita piha-alueen käyttäjien seurantaan ja tietojen keräämiseen. Tärkeimmät kehitysideat ovat RFID-järjestelmä ja porttiohjaus. Lisäksi tuodaan esille kehitysidea pihatyöskentelyyn lastaus- ja purkaustoiminnoissa sekä asiakaspalvelupisteessä. Työssä esitetään myös parannusehdotus alueelle tuloon. Kustannuksista esille nousi hukka-ajan tuomat kustannukset.
Lähtökohdiltaan monet piha-alueiden toimintamallit olivat samankaltaisia kuin Metsälän vanhassa maaliikenne keskuksessa. Uuden terminaalialueen suurimmat haasteet tavaraliikenteen ja piha-alueen käytön suhteen tulivat siitä, että vanhan alueen neljän terminaalin sijasta uudessa terminaalialueessa on vain yksi terminaalirakennus.
Työssä selvitetään ja tarkastellaan piha-alueiden käyttöä, käytönohjausta ja käyttäjien tarpeita. Lisäksi tuodaan esille tiedonsiirtoa piha-alueiden osalta. Varsinaisia tilastoja ei tässä työssä ole johtuen työn seuranta-ajan lyhyydestä.
Työssä tarkastellaan myös hukka-ajan tuomia kustannuksia. Hukka-aika johtuu yleisesti virheellisistä tai puutteellisista yksikköjen sijaintitiedoista. Tähän liittyen esitellään lisäksi RFID- teknologia ja sen avulla toimivat yksikköjen sijainti- ja paikkatietojärjestelmä. Käydään läpi ehdotusta porttiohjauksesta alueelle tuleville yksiköille.
Työssä kuvataan Viinikkalan terminaalialueen käyttäjät, niissä käytettävät prosessit ja ka-lusto kattavasti. Useiden eri toimintojen käyttäjiä on pystyttävä ohjaamaan tehokkaasti ja saatuja ohjaustietoja on myös pystyttävä keräämään, jalostamaan ja jakamaan kattavasti.
Työn lopputuloksena saatiin muodostettua muutamia kehitysideoita piha-alueen käyttäjien seurantaan ja tietojen keräämiseen. Tärkeimmät kehitysideat ovat RFID-järjestelmä ja porttiohjaus. Lisäksi tuodaan esille kehitysidea pihatyöskentelyyn lastaus- ja purkaustoiminnoissa sekä asiakaspalvelupisteessä. Työssä esitetään myös parannusehdotus alueelle tuloon. Kustannuksista esille nousi hukka-ajan tuomat kustannukset.