Disneyn animaatioteoria tappelupeleissä
Rajaniemi, Anssi (2015)
Rajaniemi, Anssi
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601111232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601111232
Tiivistelmä
Tavoitteena tutkielmassa on selvittää Disney-animaatiostudion määrittelemien
12 animaatioperiaatteen soveltuvuus tietokonepelien maailmaan, etenkin
tappelupeligenressä. Aihe on itselleni läheinen, koska olen animoija,
tappelupeliharrastaja ja pyrin pelialalle.
Tietopohjana tutkielmalle on Disney-animoijien kirjoittama kirja ”The Illusion of
Life: Disney animation”, jossa 12 animaation periaatetta on alun perin käsitelty.
Tutkielma koostuu pääasiassa omasta analyysistäni, jossa vertailen ristiin
olemassa olevin pelien animaatiosisältöä edellä mainittuun 12 periaatteeseen.
Pyrin tuomaan esille esimerkkejä animaatioperiaatteiden toteutumisesta sekä
hahmottamaan mahdollisia haasteita, joita tietokonepeliformaatti animaation
alustana aiheuttaa.
Aineistona käytän tappelupeleistä kaapattua kuva- ja videomateriaalia.
Analyysiin valitsin Capcom-studion pelisarjan ”Street Fighter”, sekä ArcSysstudion
pelisarjan ”Guilty Gear”.
Omat hakutulokseni viittaavat siihen, että tätä aihealuetta on aiemmin tutkittu
hyvin vähän. Koen, että pelialan kasvaessa ja työllistäessä yhä enemmän
animoijia on tärkeää selvittää, miten hyvin perinteiset animaatioperiaatteet,
joihin alan koulut ja opistot edelleen nojaavat, valmistavat animoijia pelialan
ammatteihin.
12 animaatioperiaatteen soveltuvuus tietokonepelien maailmaan, etenkin
tappelupeligenressä. Aihe on itselleni läheinen, koska olen animoija,
tappelupeliharrastaja ja pyrin pelialalle.
Tietopohjana tutkielmalle on Disney-animoijien kirjoittama kirja ”The Illusion of
Life: Disney animation”, jossa 12 animaation periaatetta on alun perin käsitelty.
Tutkielma koostuu pääasiassa omasta analyysistäni, jossa vertailen ristiin
olemassa olevin pelien animaatiosisältöä edellä mainittuun 12 periaatteeseen.
Pyrin tuomaan esille esimerkkejä animaatioperiaatteiden toteutumisesta sekä
hahmottamaan mahdollisia haasteita, joita tietokonepeliformaatti animaation
alustana aiheuttaa.
Aineistona käytän tappelupeleistä kaapattua kuva- ja videomateriaalia.
Analyysiin valitsin Capcom-studion pelisarjan ”Street Fighter”, sekä ArcSysstudion
pelisarjan ”Guilty Gear”.
Omat hakutulokseni viittaavat siihen, että tätä aihealuetta on aiemmin tutkittu
hyvin vähän. Koen, että pelialan kasvaessa ja työllistäessä yhä enemmän
animoijia on tärkeää selvittää, miten hyvin perinteiset animaatioperiaatteet,
joihin alan koulut ja opistot edelleen nojaavat, valmistavat animoijia pelialan
ammatteihin.