Toimiva vuorovaikutus laulutunnilla : Pop-jazzlaulunopetuksen näkökulmasta
Kosonen, Paula (2015)
Kosonen, Paula
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601111226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601111226
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni pop-jazzlaulunopettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta yksilötunneilla. Työn tavoitteena on selvittää, millaista on toimiva vuorovaikutus ja mitkä tekijät siihen ovat vaikuttaneet.
Vuorovaikutus on tärkeää ihmistyössä, eli myös laulunopetuksessa. Yksilötunnilla opettajien ja oppilaiden arvomaailmat ja asenteet ovat tekemisissä ja työskentelemässä keskenään, jolloin vuorovaikutuksen ja vuorovaikutteisen ilmapiirin merkitys korostuu.
Tietoperusta pohjaa kirjallisuuteen ja muihin lähteisiin. Tutkimusmenetelmänä on sekä kasvokkain toteutetut äänitetyt haastattelut opettajille ja oppilaille että kysymyslomakkeet, joihin on vastattu äänitiedostoilla. Tutkimukseen osallistui viisi opettajaa ja kahdeksan oppilasta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että hyvään vuorovaikutukseen kuului ainakin opettaja-oppilassuhteen toimivuus. Opettajan ja oppilaan avoimuus vuorovaikutukseen ja dialogisuuteen sekä yleinen positiivinen suhtautuminen laulutunteihin lisäsi vuorovaikutteisen ilmapiirin muodostumista. Asennoitumisella ja motivaatiolla oli myös paljon merkitystä.
Lähtökohtana työhön oli oma kiinnostus aiheeseen, sekä sen käytännöllisyys opettajan työssä. Toimiva vuorovaikutus on arkinen ja käytännönläheinen aihe kaikkialla, eikä siitä koskaan voi puhua liikaakaan, kun toimimme toistemme kanssa sosiaalisessa ympäristössä.
Vuorovaikutus on tärkeää ihmistyössä, eli myös laulunopetuksessa. Yksilötunnilla opettajien ja oppilaiden arvomaailmat ja asenteet ovat tekemisissä ja työskentelemässä keskenään, jolloin vuorovaikutuksen ja vuorovaikutteisen ilmapiirin merkitys korostuu.
Tietoperusta pohjaa kirjallisuuteen ja muihin lähteisiin. Tutkimusmenetelmänä on sekä kasvokkain toteutetut äänitetyt haastattelut opettajille ja oppilaille että kysymyslomakkeet, joihin on vastattu äänitiedostoilla. Tutkimukseen osallistui viisi opettajaa ja kahdeksan oppilasta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että hyvään vuorovaikutukseen kuului ainakin opettaja-oppilassuhteen toimivuus. Opettajan ja oppilaan avoimuus vuorovaikutukseen ja dialogisuuteen sekä yleinen positiivinen suhtautuminen laulutunteihin lisäsi vuorovaikutteisen ilmapiirin muodostumista. Asennoitumisella ja motivaatiolla oli myös paljon merkitystä.
Lähtökohtana työhön oli oma kiinnostus aiheeseen, sekä sen käytännöllisyys opettajan työssä. Toimiva vuorovaikutus on arkinen ja käytännönläheinen aihe kaikkialla, eikä siitä koskaan voi puhua liikaakaan, kun toimimme toistemme kanssa sosiaalisessa ympäristössä.