Yhteiskuntoutustoiminnan kehittäminen
Siiskonen, Sannamari (2015)
Siiskonen, Sannamari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821439
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Sophie Mannerheimin koulun ja Helsingin Diakonissalaitoksen yhteistä toimintamuotoa, yhteiskuntoutustoimintaa toimintatutkimuksen keinoin. Työn tavoitteena oli tutkia miten Helsingin Diakonissalaitoksen intensiivihoidon Helsingissä sijaitsevien yksiköiden työntekijät kokivat yhteiskuntoutustoiminnan ennen toimintatutkimusprosessia. Lopuksi selvitettiin miten yhteiskuntoutustoiminta muuttui tutkimusprosessin aikana.
Yhteiskuntoutustoiminta on koulun toimintaa yhdessä lasta hoitavan tahon sekä kodin kanssa. Sen tavoitteena on tukea lapsen koulunkäyntiä, kokonaisvaltaista hoitoa ja kasvua. Käytännössä yhteiskuntoutustoiminta on koulutyön tekemistä koulun ulkopuolella, joko lastensuojelulaitoksessa tai lapsen kotona.
Toimintatutkimusprosessi toteutettiin kolmessa syklissä. Ensimmäiseksi intensiivihoito-osastojen työntekijöille lähetettiin sähköposti, jossa oli linkki verkkopohjaiseen alkukartoituskyselyyn. Toisessa vaiheessa työryhmien osastotunnilla toteutettiin ideointityöskentely. Työntekijät ideoivat toimivampaa yhteiskuntoutustoimintaa alkukartoituskyselystä nousseihin ongelmakohtiin, tiedonkulkuun yhteiskuntoutustoiminnan toteuttamisessa ja yhteiskuntoutustoiminnan arviointiin. Viimeisessä vaiheessa työn tulokset esiteltiin intensiivihoito-osastojen työntekijöille ja päivitetty toiminta käynnistettiin yhteiskuntoutustoiminnan infotilaisuudessa. Tilaisuudessa kerättiin palautetta toimintatutkimusprosessista paperisena palautekyselynä.
Toimintatutkimusprosessin alkukartoituskyselyn tulokset antoivat tarkemman suunnan toiminnan kehittämiselle. Alkukartoituskyselyssä nousi selkeästi esiin kaksi yhteiskuntoutuksen kehittämiskohtaa, tiedonkulku intensiivihoito-osastojen työntekijöille yhteiskuntoutustoiminnan tehtävistä ja arvioinnin toteuttaminen. Ideointityöskentelyssä saatiin runsaasti ideoita näihin kahteen kehittämiskohtaan. Analysoimalla eri ideointityöskentelyissä saatuja tuloksia löytyi keskeisiä keinoja ja käytännön vinkkejä toimintaan. Yhteiskuntoutustoiminnan käyttöönottovaiheen infotilaisuudessa esiteltiin tutkimuksen tulokset intensiivihoidon työntekijöille ja yhteiskuntoutustoiminta lähti käyntiin uusilla yhteisillä pelisäännöillä. Käyttöönottovaiheen palautekyselyn mukaan työntekijöiden tietoisuus yhteiskuntoutustoiminnasta lisääntyi, työntekijöiden roolit selkiytyivät ja intensiivihoidon työryhmät saivat selkeät käytännöt tiedonkulkuun ja apuvälineitä arviointiin.
Yhteiskuntoutustoiminta on koulun toimintaa yhdessä lasta hoitavan tahon sekä kodin kanssa. Sen tavoitteena on tukea lapsen koulunkäyntiä, kokonaisvaltaista hoitoa ja kasvua. Käytännössä yhteiskuntoutustoiminta on koulutyön tekemistä koulun ulkopuolella, joko lastensuojelulaitoksessa tai lapsen kotona.
Toimintatutkimusprosessi toteutettiin kolmessa syklissä. Ensimmäiseksi intensiivihoito-osastojen työntekijöille lähetettiin sähköposti, jossa oli linkki verkkopohjaiseen alkukartoituskyselyyn. Toisessa vaiheessa työryhmien osastotunnilla toteutettiin ideointityöskentely. Työntekijät ideoivat toimivampaa yhteiskuntoutustoimintaa alkukartoituskyselystä nousseihin ongelmakohtiin, tiedonkulkuun yhteiskuntoutustoiminnan toteuttamisessa ja yhteiskuntoutustoiminnan arviointiin. Viimeisessä vaiheessa työn tulokset esiteltiin intensiivihoito-osastojen työntekijöille ja päivitetty toiminta käynnistettiin yhteiskuntoutustoiminnan infotilaisuudessa. Tilaisuudessa kerättiin palautetta toimintatutkimusprosessista paperisena palautekyselynä.
Toimintatutkimusprosessin alkukartoituskyselyn tulokset antoivat tarkemman suunnan toiminnan kehittämiselle. Alkukartoituskyselyssä nousi selkeästi esiin kaksi yhteiskuntoutuksen kehittämiskohtaa, tiedonkulku intensiivihoito-osastojen työntekijöille yhteiskuntoutustoiminnan tehtävistä ja arvioinnin toteuttaminen. Ideointityöskentelyssä saatiin runsaasti ideoita näihin kahteen kehittämiskohtaan. Analysoimalla eri ideointityöskentelyissä saatuja tuloksia löytyi keskeisiä keinoja ja käytännön vinkkejä toimintaan. Yhteiskuntoutustoiminnan käyttöönottovaiheen infotilaisuudessa esiteltiin tutkimuksen tulokset intensiivihoidon työntekijöille ja yhteiskuntoutustoiminta lähti käyntiin uusilla yhteisillä pelisäännöillä. Käyttöönottovaiheen palautekyselyn mukaan työntekijöiden tietoisuus yhteiskuntoutustoiminnasta lisääntyi, työntekijöiden roolit selkiytyivät ja intensiivihoidon työryhmät saivat selkeät käytännöt tiedonkulkuun ja apuvälineitä arviointiin.