Työtä ja suuria tunteita - METKAn speksi ja sen tuotantoprosessin kehittämisideoiden kartoitus
Päiväläinen, Aura (2015)
Päiväläinen, Aura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601151349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601151349
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena on METKAn speksi, Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden interaktiivinen, improvisaatiota vahvasti hyödyntävä musikaaliesitys. Spekseillä on yliopistomaailmassa jo pitkät perinteet, mutta METKAn speksi on tiettävästi ensimmäinen ammattikorkeakoulussa järjestetty speksi ja on taipaleellaan vielä nuori. METKAn speksin tuotantoprosessista ei ole vielä tähän mennessä tehty minkäänlaista koontia, jonka takia tekeminen on vielä jokseenkin jäsentymätöntä. Opinnäytetyön päätarkoituksena on etsiä kehittämisideoita speksin tekemiseen sekä kartoittaa sen tekemisen vaikutuksia opiskelijoiden elämään. Tutkimuksen ja kirjoittajan omien kokemusten perusteella syntyy tuottajan käsikirja, jonka tarkoitus on toimia seuraavien speksien tuottajien apuna. Käsikirja luovutetaan suoraan METKAlle ja speksin tekijöiden käyttöön eikä sitä julkaista. Työn tilaajana on Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan nykypäivän työelämätaitoja sekä luovien harrastusten ja improvisaation positiivisia vaikutuksia työelämään. Aineisto kerättiin World Cafe -työpajan, kyselyiden, benchmarking-haastattelun sekä speksiläisten tarinoiden avulla.
Menetelmien avulla saatiin kerättyä useita konkreettisia kehitysideoita sisäisen viestinnän tehostamiseen, speksin tekijöiden rekrytointiin sekä käsikirjoituksen työstämiseen. Samalla selvisi, että tekemisellä tuntuisi olevan yhteyksiä työelämään. Opiskelijat kokivat projektin tekemisen kasvattavana ja antoisana, joskin myös ajoittain raskaana. Kaikki työ ja vaiva kuitenkin koettiin kokemuksen arvoiseksi.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan nykypäivän työelämätaitoja sekä luovien harrastusten ja improvisaation positiivisia vaikutuksia työelämään. Aineisto kerättiin World Cafe -työpajan, kyselyiden, benchmarking-haastattelun sekä speksiläisten tarinoiden avulla.
Menetelmien avulla saatiin kerättyä useita konkreettisia kehitysideoita sisäisen viestinnän tehostamiseen, speksin tekijöiden rekrytointiin sekä käsikirjoituksen työstämiseen. Samalla selvisi, että tekemisellä tuntuisi olevan yhteyksiä työelämään. Opiskelijat kokivat projektin tekemisen kasvattavana ja antoisana, joskin myös ajoittain raskaana. Kaikki työ ja vaiva kuitenkin koettiin kokemuksen arvoiseksi.