Sosionomi ja puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiovälineiden käytön osaaminen - Kohtaavatko osaaminen ja työelämän tarpeet?
Kemppainen, Anu (2016)
Kemppainen, Anu
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601181395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601181395
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli löytää tietoa siitä, tarvitaanko sosionomin (AMK) koulutukseen lisää opetusta puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiovälineistä ja niiden käytöstä tulevaa työelämää ajatellen. Etsin vastausta myös siihen, olisivatko puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiovälineet-koulutus siirrettävä sosionomi- opintojen perusopintoihin kaikissa ammattikorkeakouluissa.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineiston keräsin lähettämällä kyselylomakkeita Meri-Lapin alueella työelämässä oleville sosionomeille sekä havainnoimalla työharjoittelun ja työssä oloni aikana. Olen käyttänyt lähteinä myös sosiaalialan tutkimusaineistoa.
Vastaukset analysoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelin sosionomi (AMK) koulutuksen lähtökohtia, kommunikoinnin tarkoitusta, eri muotoja sekä erilaisia kommunikaatiossa käytettäviä välineitä.
Opinnäytetyön tulokset kertovat, että puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiovälineitä tarvitaan sosionomin (AMK) työssä. Koulutusta kaivattiin sekä opintojen aikana että työelämään siirtyessä. Kommunikaatiovälinekoulutuksesta koettiin olevan hyötyä sekä nyt että tulevaisuudessakin.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineiston keräsin lähettämällä kyselylomakkeita Meri-Lapin alueella työelämässä oleville sosionomeille sekä havainnoimalla työharjoittelun ja työssä oloni aikana. Olen käyttänyt lähteinä myös sosiaalialan tutkimusaineistoa.
Vastaukset analysoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelin sosionomi (AMK) koulutuksen lähtökohtia, kommunikoinnin tarkoitusta, eri muotoja sekä erilaisia kommunikaatiossa käytettäviä välineitä.
Opinnäytetyön tulokset kertovat, että puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiovälineitä tarvitaan sosionomin (AMK) työssä. Koulutusta kaivattiin sekä opintojen aikana että työelämään siirtyessä. Kommunikaatiovälinekoulutuksesta koettiin olevan hyötyä sekä nyt että tulevaisuudessakin.