Sähköisen markkinoinnin luominen alkavalle palvelualan yritykselle : case Williams Pub Oy
Rekola, Raija (2015)
Rekola, Raija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601201496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601201496
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa sähköinen markkinointi Hämeenlinnassa sijaitsevalle palvelualan yritykselle, William’s Pubille. Tarkoituksena oli löytää pubille sopivat sähköiset markkinointikanavat analysoimalla William’s Pubia sekä Hämeenlinnan alueen kilpailijayritysten markkinointikeinoja. Työn produktina tuotettiin Facebook-sivu, Twitter-tili sekä kotisivut. Työn toimeksiantajana toimi William’s Pub Oy.
Työn teoreettisena viitekehyksenä olivat toiminnallisen opinnäytetyön teorian lisäksi sähköisen liiketoiminnan käsite, markkinoinnin seitsemään kilpailukeinoa, sekä William’s Pubin yrityksen analysointi. Sähköisessä liiketoiminnassa perehdyttiin sen keskeisimpiin osa-alueisiin, sähköiseen markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Markkinoinnin seitsemässä kilpailukeinossa perehdyttiin William’s Pubin markkinointikeinoihin, jotka eivät kuulu sähköiseen markkinointiin, mutta ovat olennaisia osia William’s Pubin toiminnassa, ja täten vaikuttavat sähköiseen markkinointiin. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös William’s Pubia, jossa analysoitiin yritystä, sen markkinointikeinoja sekä kilpailijoita ja niiden markkinointikanavia. William’s Pubin analysoninnin kautta päädyttiin työn toiminnalliseen puoleen, sähköisessä markkinoinnissa käytettäviin kanaviin.
William’s Pubilla ei ollut minkäänlaista sähköistä markkinointia, joten tärkeänä osana opinnäytetyön produktia olivat kotisivut. Tämän lisäksi työssä toteutettiin kaksi sosiaalisen median sivustoa yritykselle, Facebookiin ja Twitteriin. Opinnäytetyö toimii pohjana tuleviin jatkomarkkinointeihin hyödyntämällä sähköisen markkinoinnin sivustoja.
Työn teoreettisena viitekehyksenä olivat toiminnallisen opinnäytetyön teorian lisäksi sähköisen liiketoiminnan käsite, markkinoinnin seitsemään kilpailukeinoa, sekä William’s Pubin yrityksen analysointi. Sähköisessä liiketoiminnassa perehdyttiin sen keskeisimpiin osa-alueisiin, sähköiseen markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Markkinoinnin seitsemässä kilpailukeinossa perehdyttiin William’s Pubin markkinointikeinoihin, jotka eivät kuulu sähköiseen markkinointiin, mutta ovat olennaisia osia William’s Pubin toiminnassa, ja täten vaikuttavat sähköiseen markkinointiin. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös William’s Pubia, jossa analysoitiin yritystä, sen markkinointikeinoja sekä kilpailijoita ja niiden markkinointikanavia. William’s Pubin analysoninnin kautta päädyttiin työn toiminnalliseen puoleen, sähköisessä markkinoinnissa käytettäviin kanaviin.
William’s Pubilla ei ollut minkäänlaista sähköistä markkinointia, joten tärkeänä osana opinnäytetyön produktia olivat kotisivut. Tämän lisäksi työssä toteutettiin kaksi sosiaalisen median sivustoa yritykselle, Facebookiin ja Twitteriin. Opinnäytetyö toimii pohjana tuleviin jatkomarkkinointeihin hyödyntämällä sähköisen markkinoinnin sivustoja.