Lohjanportin Auto Oy markkinointisuunnitelma
Vainio, Janne (2016)
Vainio, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601151366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601151366
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma Lohjanportin Autolle vuodelle 2016. Yritys on pitkät perinteet omaava autoliike, jonka toimipisteet sijaitsevat sekä Lohjalla että Tammisaaressa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelma jonka yritys voi ottaa heti käyttöön sekä muokata sitä tulevaisuudessa vastaamaan omia tarpeita. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin johtamisen sekä markkinoinnin suunnittelun teoriasta. Yksi tärkeimmistä asioista markkinointisuunnitelmaa tehdessä on tehdä se kirjallisena. Lisäksi yrityksen henkilöstön tulee sisäistää se ja sitoutua siihen. Toinen tärkeä asia on, että mark-kinoinnin suunnittelun tulee olla jatkuva prosessi.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Lohjanportin Auton kanssa. Tietoja työtä varten on saatu Lohjanportin Auton toimitusjohtajalta, talouspäälliköltä sekä myyntijohtajalta. Markkinointisuunnitelman perustana ovat lähtökohta-analyysit, joiden perusteella on tehty SWOT-analyysi. Tämän lisäksi määriteltiin yritykselle strategia ja kehitettiin sen toimintamalleja, jotta se pärjää kireässä kilpailutilanteessa. Lopputuloksena on markkinointisuunnitelma, jota on hyvä käyttää apuna lopul-lista vuoden 2016 markkinointia suunniteltaessa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin johtamisen sekä markkinoinnin suunnittelun teoriasta. Yksi tärkeimmistä asioista markkinointisuunnitelmaa tehdessä on tehdä se kirjallisena. Lisäksi yrityksen henkilöstön tulee sisäistää se ja sitoutua siihen. Toinen tärkeä asia on, että mark-kinoinnin suunnittelun tulee olla jatkuva prosessi.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Lohjanportin Auton kanssa. Tietoja työtä varten on saatu Lohjanportin Auton toimitusjohtajalta, talouspäälliköltä sekä myyntijohtajalta. Markkinointisuunnitelman perustana ovat lähtökohta-analyysit, joiden perusteella on tehty SWOT-analyysi. Tämän lisäksi määriteltiin yritykselle strategia ja kehitettiin sen toimintamalleja, jotta se pärjää kireässä kilpailutilanteessa. Lopputuloksena on markkinointisuunnitelma, jota on hyvä käyttää apuna lopul-lista vuoden 2016 markkinointia suunniteltaessa.