Vanhempien näkemyksiä kasvatuskumppanuudesta ja sen kehittämisestä
Hienonen, Marianna; Viitala, Anna (2016)
Hienonen, Marianna
Viitala, Anna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601251629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601251629
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hienonen, Marianna & Viitala, Anna. Vanhempien näkemyksiä kasvatuskumppanuudesta ja sen kehittämisestä. Kevät 2016, 96 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kasvatuskumppanuuden periaatteiden toteutumista eräässä päiväkodissa pääkaupunkiseudulla. Tavoitteena oli auttaa yhteistyöpäiväkotia kehittämään toimintaansa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin vanhempien näkemyksiä kuulemisen, kunnioittamisen, luottamuksen ja dialogin toteutumisesta.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui seitsemän vanhempaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten mukaan vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä kasvatuskumppanuuden periaatteiden toteutumiseen. He kunnioittivat työntekijöiden ammattitaitoa, ja vastauksissa korostui vanhempien luottamus henkilökuntaan. Haastateltavat pitivät vanhempien keskinäistä yhteistyötä merkityksellisenä. Tutkimuksessa selvisi, että kasvatuskumppanuuden periaatteet ovat sidoksissa toisiinsa. Vanhempien ja henkilökunnan väliset valtasuhteet näkyivät useissa vastauksissa.
Henkilökunnan pysyvyys on edistänyt kasvatuskumppanuuden periaatteiden toteutumista. Päiväkodin henkilökunta voisi halutessaan edistää vanhempien välistä kasvatuskumppanuutta. Työntekijöiden ja vanhempien asemat ovat aina asymmetrisiä. Tutkimustulokset ja kehittämisideat esiteltiin henkilökunnalle, jotta päiväkoti voisi hyödyntää niitä toimintansa kehittämisessä.
Avainsanat: kasvatuskumppanuus, varhaiskasvatus, kuuleminen, kunnioitus, luottamus, dialogi
Hienonen, Marianna & Viitala, Anna. Vanhempien näkemyksiä kasvatuskumppanuudesta ja sen kehittämisestä. Kevät 2016, 96 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kasvatuskumppanuuden periaatteiden toteutumista eräässä päiväkodissa pääkaupunkiseudulla. Tavoitteena oli auttaa yhteistyöpäiväkotia kehittämään toimintaansa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin vanhempien näkemyksiä kuulemisen, kunnioittamisen, luottamuksen ja dialogin toteutumisesta.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui seitsemän vanhempaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten mukaan vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä kasvatuskumppanuuden periaatteiden toteutumiseen. He kunnioittivat työntekijöiden ammattitaitoa, ja vastauksissa korostui vanhempien luottamus henkilökuntaan. Haastateltavat pitivät vanhempien keskinäistä yhteistyötä merkityksellisenä. Tutkimuksessa selvisi, että kasvatuskumppanuuden periaatteet ovat sidoksissa toisiinsa. Vanhempien ja henkilökunnan väliset valtasuhteet näkyivät useissa vastauksissa.
Henkilökunnan pysyvyys on edistänyt kasvatuskumppanuuden periaatteiden toteutumista. Päiväkodin henkilökunta voisi halutessaan edistää vanhempien välistä kasvatuskumppanuutta. Työntekijöiden ja vanhempien asemat ovat aina asymmetrisiä. Tutkimustulokset ja kehittämisideat esiteltiin henkilökunnalle, jotta päiväkoti voisi hyödyntää niitä toimintansa kehittämisessä.
Avainsanat: kasvatuskumppanuus, varhaiskasvatus, kuuleminen, kunnioitus, luottamus, dialogi