Puhepiiri työmenetelmänä varhaispedagogiikan kehittämisessä
Soininen, Tiina (2016)
Soininen, Tiina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601251651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601251651
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laadullisen tutkimuksen keinoin selvittää, millaisena työmenetelmänä puhepiiri toimii varhaiskasvatuksessa. Näkökulmaksi valittiin varhaispedagogiikan kehittäminen ja siksi tutkimus toteutettiin päiväkodissa lastentarhanopettajista koostuvassa pedagogisessa tiimissä.
Tutkimuksen taustateoria rakentui restoratiivisuudesta, ratkaisukeskeisyydestä ja dialogisuudesta. Tutkimusaineisto kerättiin pedagogisen tiimin tapaamisissa äänitallenteina ja tutkijan reflektioina tutkimuspäiväkirjaan. Lisäksi osallistujilta kerättiin kyselyllä kokemuksia puhepiirin mahdollisista vaikutuksista pedagogisessa tiimissä. Näin syntynyt aineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan puhepiirin käytöllä havaittiin olevan positiivisia vaikutuksia pedagogisen tiimin toimintaan. Merkittävin tulos oli pedagogisen keskustelun lisääntyminen. Puhepiirin koettiin lisäävän osallistujien aktiivisuutta ja tuovan tapaamiseen johdonmukaisuutta. Osallistujien toivomien keskusteluteemojen kirjaamisen esillä olevalle listalle todettiin auttavan etenemistä ja helpottavan tulevaan tapaamiseen valmistautumisessa. Yhteinen aika käytettiin tehokkaasti keskusteluun ja tiimissä keskusteltiin enemmän yhdessä. Ilmoitusluonteiset asiat vieneet enää niin suurta osaa tapaamisesta.
Työmenetelmän huomattiin edistävän myös tasaarvoista osallistumista keskusteluun. Puhepiirissä tuotiin omalla puheenvuorolla rohkeasti esiin mielipiteitä ja keskustelutoiveita. Ja vastaavasti kuuntelijan roolissa maltettiin keskittyä todella kuuntelemiseen ja hillittiin välikommentointia. Puhepiiri osoittautui hyväksi työmenetelmäksi.
Tutkimuksen taustateoria rakentui restoratiivisuudesta, ratkaisukeskeisyydestä ja dialogisuudesta. Tutkimusaineisto kerättiin pedagogisen tiimin tapaamisissa äänitallenteina ja tutkijan reflektioina tutkimuspäiväkirjaan. Lisäksi osallistujilta kerättiin kyselyllä kokemuksia puhepiirin mahdollisista vaikutuksista pedagogisessa tiimissä. Näin syntynyt aineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan puhepiirin käytöllä havaittiin olevan positiivisia vaikutuksia pedagogisen tiimin toimintaan. Merkittävin tulos oli pedagogisen keskustelun lisääntyminen. Puhepiirin koettiin lisäävän osallistujien aktiivisuutta ja tuovan tapaamiseen johdonmukaisuutta. Osallistujien toivomien keskusteluteemojen kirjaamisen esillä olevalle listalle todettiin auttavan etenemistä ja helpottavan tulevaan tapaamiseen valmistautumisessa. Yhteinen aika käytettiin tehokkaasti keskusteluun ja tiimissä keskusteltiin enemmän yhdessä. Ilmoitusluonteiset asiat vieneet enää niin suurta osaa tapaamisesta.
Työmenetelmän huomattiin edistävän myös tasaarvoista osallistumista keskusteluun. Puhepiirissä tuotiin omalla puheenvuorolla rohkeasti esiin mielipiteitä ja keskustelutoiveita. Ja vastaavasti kuuntelijan roolissa maltettiin keskittyä todella kuuntelemiseen ja hillittiin välikommentointia. Puhepiiri osoittautui hyväksi työmenetelmäksi.