Ihanteellisen salibandytapahtuman elementit : kyselytutkimus Salibandyliigan katsojille
Tamminen, Kaisa (2015)
Tamminen, Kaisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601271686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601271686
Tiivistelmä
Ihmisten kiinnostus urheilua kohtaan perustuu pitkälti sen yllätyksellisyyteen. Urheilutapahtumien ennalta-arvaamattomuus tekee kuitenkin urheilun markkinoinnista haasteellisen tehtävän. Onnistunut urheilumarkkinointi edellyttääkin sekä omien asiakkaiden että heidän ostokäyttäytymiseensä vaikuttavien tekijöiden perusteellista tuntemusta.
Tämä kyselytutkimus tehtiin yhteistyössä Salibandyliiga kanssa ja tarkoitus oli selvittää ne tekijät eli elementit, joista muodostuu ihanteellinen salibandytapahtuma. Tietoa kerättiin myös Salibandyliigan katsojista ja heidän mediakäyttäytymisestään. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena, jonka jälkeen se käsiteltiin Webropol-ohjelman avulla. Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda strukturoitu selvitys, jonka pohjalta Salibandyliiga voi kehittää omaa toimintaansa ja markkinointiaan.
Ideaali salibandytapahtuma kyselytutkimus toteutettiin 25.1.–1.3.2015 Teho Cupin lopputapahtumassa ja kahdessatoista Salibandyliigan kotiottelussa. Tutkimuspaikkakunnat kattoivat yhtä lukuun ottamatta kaikki ne paikat, jossa Salibandyliigaa pelattiin kaudella 2014 –2015. Kyselytutkimus tuotti 768 vastausta. Tärkeimmät tekijät ihanteellisessa salibandytapahtumassa olivat suosikkijoukkueen pelaaminen, tapahtuman tunnelma ja ottelun jännittävyys. Suosituimmat kanavat Salibandyliigan seuraamiseen olivat floorball.fi -sivusto, televisio ja pääkallo.fi -sivusto.
Tämä kyselytutkimus tehtiin yhteistyössä Salibandyliiga kanssa ja tarkoitus oli selvittää ne tekijät eli elementit, joista muodostuu ihanteellinen salibandytapahtuma. Tietoa kerättiin myös Salibandyliigan katsojista ja heidän mediakäyttäytymisestään. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena, jonka jälkeen se käsiteltiin Webropol-ohjelman avulla. Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda strukturoitu selvitys, jonka pohjalta Salibandyliiga voi kehittää omaa toimintaansa ja markkinointiaan.
Ideaali salibandytapahtuma kyselytutkimus toteutettiin 25.1.–1.3.2015 Teho Cupin lopputapahtumassa ja kahdessatoista Salibandyliigan kotiottelussa. Tutkimuspaikkakunnat kattoivat yhtä lukuun ottamatta kaikki ne paikat, jossa Salibandyliigaa pelattiin kaudella 2014 –2015. Kyselytutkimus tuotti 768 vastausta. Tärkeimmät tekijät ihanteellisessa salibandytapahtumassa olivat suosikkijoukkueen pelaaminen, tapahtuman tunnelma ja ottelun jännittävyys. Suosituimmat kanavat Salibandyliigan seuraamiseen olivat floorball.fi -sivusto, televisio ja pääkallo.fi -sivusto.