Laatukäsikirja Koti Rakentajat Tirkkonen Oy:lle
Tirkkonen, Teemu (2016)
Tirkkonen, Teemu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601211531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601211531
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä laatukäsikirja Koti Rakentajat Tirkkonen Oy:lle, joka tulee osaksi yrityksen laatujärjestelmää. Laatukäsikirja päätettiin tehdä lähelle ISO 9001 -standardia, vaikka yrityksen ei ole tarkoitus tässä vaiheessa hakea sertifikaattia laatujärjestelmälleen. Laatukäsikirja tulee toimimaan päivittäisenä työkaluna yrityksen sisällä ja sen avulla voidaan esittää yrityksen suhtautuminen laatuun myös asiakkaalle.
Opinnäytetyössä käsiteltiin yleisesti laatua, sen määritelmiä ja laatukäsitteen eri osia. Rakentamisen laatuun paneuduttiin eri osatekijöiden kautta ja käytiin läpi rakentamisen yleiset laatuvaatimukset. Laatujärjestelmää, sen kehittämistä ja ylläpitoa sekä laatukäsikirjaa yleisesti käsiteltiin melko kattavasti omassa kappaleessaan. Lopuksi perehdyttiin ISO 9001 -laatustandardeihin ja niihin tulleisiin muutoksiin. Teorian tietoperustana on käytetty yleiseen laatuun ja rakentamisen laatuun keskittyvää kirjallisuutta ja standardeja.
Työn tuloksena saatiin Koti Rakentajat Tirkkonen Oy:n laatukäsikirjan ensimmäinen versio, joka toimii pohjana yrityksen laatujärjestelmälle. Laatukäsikirja koostuu yrityksen perustiedoista, laatujärjestelmän ylläpidosta ja prosessien kuvauksesta. Laatukäsikirjaa tullaan kehittämään yrityksen tarpeiden mukaan. Yritykseltä saadun palautteen perusteella työssä onnistuttiin hyvin ja laatukäsikirjasta tuli riittävän kattava, mutta ei liian raskas ylläpidettäväksi kyseiselle yritykselle. Laatujärjestelmän ja laatukäsikirjan kehittäminen ei pääty koskaan ja se vaatii jatkuvaa työtä yritykseltä. Laadun tärkeyden takia kehitystyö on kannattavaa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin yleisesti laatua, sen määritelmiä ja laatukäsitteen eri osia. Rakentamisen laatuun paneuduttiin eri osatekijöiden kautta ja käytiin läpi rakentamisen yleiset laatuvaatimukset. Laatujärjestelmää, sen kehittämistä ja ylläpitoa sekä laatukäsikirjaa yleisesti käsiteltiin melko kattavasti omassa kappaleessaan. Lopuksi perehdyttiin ISO 9001 -laatustandardeihin ja niihin tulleisiin muutoksiin. Teorian tietoperustana on käytetty yleiseen laatuun ja rakentamisen laatuun keskittyvää kirjallisuutta ja standardeja.
Työn tuloksena saatiin Koti Rakentajat Tirkkonen Oy:n laatukäsikirjan ensimmäinen versio, joka toimii pohjana yrityksen laatujärjestelmälle. Laatukäsikirja koostuu yrityksen perustiedoista, laatujärjestelmän ylläpidosta ja prosessien kuvauksesta. Laatukäsikirjaa tullaan kehittämään yrityksen tarpeiden mukaan. Yritykseltä saadun palautteen perusteella työssä onnistuttiin hyvin ja laatukäsikirjasta tuli riittävän kattava, mutta ei liian raskas ylläpidettäväksi kyseiselle yritykselle. Laatujärjestelmän ja laatukäsikirjan kehittäminen ei pääty koskaan ja se vaatii jatkuvaa työtä yritykseltä. Laadun tärkeyden takia kehitystyö on kannattavaa.