Potilasohjauksen laatu neurologian poliklinikalla potilaiden arvioimana
Kemppainen, Mari (2015)
Kemppainen, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601271690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601271690
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata potilasohjaksen laatua potilaiden arviomana.
Potilasohjaus on ajankohtainen hoitotyön auttamiskeino. Hoitoaikojen lyhentyessä potilaat joutuvat ottamaan itse yhä enemmän vastuuta hoidostaan. Potilasohjaus lisää potilaiden terveysongelmiin liittyvää tietoa, edesauttaa itsehoitoa ja siten parantaa elämänhallintaa.
Tämän kyselytutkimuksen tarkoituksena oli kuvata potilasohjauksen laatua neurologian poliklinikan potilaiden (n = 100) arvioimana. Ohjauksen laatua tarkasteltiin ohjauksen resurssien, riittävyyden, toteutuksen ja vaikutuksen näkökulmasta. Vastausprosentti oli 35%. Aineisto analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin.
Tulosten mukaan potilaat olivat tyytyväisiä saamansa ohjauksen laatuun. Potilaat olivat tyytyväisiä potilasohjauksen resursseihin, riittävyyteen, toteutukseen ja vaikuttavuuteen. Potilaat arvioivat hoitohenkilöstön tiedot ja taidot hyviksi ja asenteet potilasohjausta kohtaan olivat myönteiset. Internetin ja videoiden käyttö ohjauksen tukena oli vähäistä. Osa vastanneista koki myös että tunteiden huomioiminen ja mahdollisen stressin tunnistaminen oli osin riittämätöntä. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen ohjaustilanteessa ei aina toteutunut. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä potilasohjausta neurologian poliklinikalla.
Potilasohjaus on ajankohtainen hoitotyön auttamiskeino. Hoitoaikojen lyhentyessä potilaat joutuvat ottamaan itse yhä enemmän vastuuta hoidostaan. Potilasohjaus lisää potilaiden terveysongelmiin liittyvää tietoa, edesauttaa itsehoitoa ja siten parantaa elämänhallintaa.
Tämän kyselytutkimuksen tarkoituksena oli kuvata potilasohjauksen laatua neurologian poliklinikan potilaiden (n = 100) arvioimana. Ohjauksen laatua tarkasteltiin ohjauksen resurssien, riittävyyden, toteutuksen ja vaikutuksen näkökulmasta. Vastausprosentti oli 35%. Aineisto analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin.
Tulosten mukaan potilaat olivat tyytyväisiä saamansa ohjauksen laatuun. Potilaat olivat tyytyväisiä potilasohjauksen resursseihin, riittävyyteen, toteutukseen ja vaikuttavuuteen. Potilaat arvioivat hoitohenkilöstön tiedot ja taidot hyviksi ja asenteet potilasohjausta kohtaan olivat myönteiset. Internetin ja videoiden käyttö ohjauksen tukena oli vähäistä. Osa vastanneista koki myös että tunteiden huomioiminen ja mahdollisen stressin tunnistaminen oli osin riittämätöntä. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen ohjaustilanteessa ei aina toteutunut. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä potilasohjausta neurologian poliklinikalla.