Päivystysasetuksen vaikutukset Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ensihoitopalvelun yöaikaiseen toimintaan
Björk, Heidi (2016)
Björk, Heidi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601311776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601311776
Tiivistelmä
Vuoden 2015 alusta voimaan astunut Sosiaali- ja terveysministeriön asetus kiireellisen hoidon perusteista ja päivystyksen erikoisalakohtaisista edellytyksistä on vaikuttanut Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ensihoitopalveluiden järjestämiseen. Asetuksen tavoitteena on parantaa kiireellisen hoidon saatavuutta, saavutettavuutta sekä laatua. Asetuksen myötä Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin alueelta käytöstä poistui viisi terveyskeskustasoista yöpäivystystä. Tutkimusongelmana on, millaisia vaikutuksia asetuksen vaatimuksilla on Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ensihoitopalvelun yksiköiden yöaikaiselle toiminnalle sekä palvelutasopäätöksen toteutumisen aluekohtaiset erot. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ensihoitopalvelun ympärivuorokautisessa valmiudessa olevat yksiköt (N=12). Tutkimus tarkastelee retrospektiivisesti yöaikaista toimintaa Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ensihoitopalvelun yksiköissä ajanjaksoilla 1.7.2014- 31.12.2015 ja 1.1.2015- 30.6.2015. Tutkimusaineistona käytettiin sekundaariaineistoa, joka oli saatavilla Ensihoitokeskuksen Saku- ohjelmalla ylläpitämästä rekisteristä. Aineiston analyysi perustui tunnuslukuihin sekä niistä löydettäviin johdonmukaisuuksiin ajanjaksojen välillä.
Tutkimuksen perusteella A-C kiireellisyysluokan potilaiden keskimääräiset tavoittamisviiveet olivat 50% yksiköistä liian pitkiä palvelutasopäätöksen rajoihin nähden. Tutkimuksen jälkimmäisellä puoliskolla saavutettavuus oli heikentynyt entisestään. Kuljetukset suuntautuvat useammin Kuopion yliopistollisen sairaalan yhteispäivystykseen sellaisista kunnista joista terveyskeskustasoinen päivystys poistui vuoden 2015 alussa. Kuopion yliopistolliseen sairaalaan ensihoitopalvelun toimesta yöaikana kuljetettujen potilaiden kokonaismäärä on lisääntynyt maltillisesti. Vuoden vaihteessa käyttöön otettu Yön yli- malli on otettu hyvin käyttöön yksittäisissä kunnissa mutta suurimmassa osassa kunnista kyytimäärät yöaikana terveyskeskuksiin ovat vähentyneet. Ensihoidon tehokkuutta voitaisiin parantaa toimivalla Yön yli- mallin käytöllä. Valviran poikkeusluvalla yöaikana terveyskeskustasoista päivystystä tarjoaviin Varkauden ja Iisalmen aluesairaaloihin kuljetti potilaita 75% tutkimuksessa mukana olleista yksiköistä. Neljän yksikön toimintaan poikkeusluvan mahdollinen lakkauttaminen vuoden 2016 aikana tulee vaikuttamaan merkittävästi. Kuljettamatta jättäminen (x-8) oli lisääntynyt 75% yksiköistä ja voi olla seurausta perusterveyspalvelujen huonosta saatavuudesta tai pitkistä kuljetusmatkoista. Yksiköiden tehtäväsidonnaisuus lisääntyi 58% yksiköistä. Tehtäväsidonnaisuus väheni alueilla, joiden yksiköt pystyivät hyödyntämään yöaikaan poikkeusluvalla toimivia perusterveydenhuollon päivystyspisteitä.
Tutkimuksen perusteella A-C kiireellisyysluokan potilaiden keskimääräiset tavoittamisviiveet olivat 50% yksiköistä liian pitkiä palvelutasopäätöksen rajoihin nähden. Tutkimuksen jälkimmäisellä puoliskolla saavutettavuus oli heikentynyt entisestään. Kuljetukset suuntautuvat useammin Kuopion yliopistollisen sairaalan yhteispäivystykseen sellaisista kunnista joista terveyskeskustasoinen päivystys poistui vuoden 2015 alussa. Kuopion yliopistolliseen sairaalaan ensihoitopalvelun toimesta yöaikana kuljetettujen potilaiden kokonaismäärä on lisääntynyt maltillisesti. Vuoden vaihteessa käyttöön otettu Yön yli- malli on otettu hyvin käyttöön yksittäisissä kunnissa mutta suurimmassa osassa kunnista kyytimäärät yöaikana terveyskeskuksiin ovat vähentyneet. Ensihoidon tehokkuutta voitaisiin parantaa toimivalla Yön yli- mallin käytöllä. Valviran poikkeusluvalla yöaikana terveyskeskustasoista päivystystä tarjoaviin Varkauden ja Iisalmen aluesairaaloihin kuljetti potilaita 75% tutkimuksessa mukana olleista yksiköistä. Neljän yksikön toimintaan poikkeusluvan mahdollinen lakkauttaminen vuoden 2016 aikana tulee vaikuttamaan merkittävästi. Kuljettamatta jättäminen (x-8) oli lisääntynyt 75% yksiköistä ja voi olla seurausta perusterveyspalvelujen huonosta saatavuudesta tai pitkistä kuljetusmatkoista. Yksiköiden tehtäväsidonnaisuus lisääntyi 58% yksiköistä. Tehtäväsidonnaisuus väheni alueilla, joiden yksiköt pystyivät hyödyntämään yöaikaan poikkeusluvalla toimivia perusterveydenhuollon päivystyspisteitä.