Developing services in student union
Säilä, Lauri (2015)
Säilä, Lauri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601291744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601291744
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta. Opiskelijakunnilla yleensäkin on vähän heikko tilanne nykyisellä markkinatilanteella. Ammattikorkeakoulut tekevät tappiota, koulutuksesta leikataan ja näin myös opiskelijakunnille tulevat avustukset pienenevät. Opiskelijakuntien on aika etsiä muita rahoituskanavia sekä vahvistamaan omarahoitusosuutta opiskelijakunnan toiminnassa. Tämä tarkoittaa käytännössä keinoja, millä saadaan uusia jäseniä opiskelijakunnalle. Tässä opin-näytetyössä oli tarkoituksena löytää toimeksiantajalle keinoja kehittää palvelutoimintaa, jotta opiskelijat kokisivat opiskelijakunnan jäsenyyden kan-nattavaksi.
Opinnäytetyössä käytettiin dataa, joka saatiin opiskelijoille suunnatusta kyselystä. Kysely oli riittävä, mutta kyselyä tulisi kehittää saadakseen vielä parempia tuloksia. Kyselyn kysymykset olivat eräille opiskelijoille hieman epäselviä. Kysely suoritettiin HAMKO On The Road –kiertueen aikana. Opiskelijakunnan toimijat vierailivat kaikilla Hämeen ammattikorkeakou-lun kampuksilla ja opiskelijat saivat täyttää kyselyn kiertueen aikana. Jatkoa ajatellen, kiertueella olevien opiskelijakunnan toimijoiden tulisi kerätä vastauksia kyselyyn aktiivisemmin, jotta kampuksilta saataisiin paremmin vertailtavaa dataa.
Johtopäätöksenä toimeksiantajaa suositellaan panostavan viestintään ja siihen, kuinka opiskelijat näkevät toimeksiantajan. Opiskelijakunnan toiminnan tulee olla läpinäkyvää ja opiskelijan tulee haluta kuulua opiskelijakuntaan. Suurin osa kyselyssä saadusta palautteesta kertoi sitä, ettei opiskelija tiedä opiskelijakunnan toiminnasta tai palveluista. Samaa tai samantapaista kyselyä tulisi käyttää vähintään kerran vuodessa, jotta opiskelijakunta nä-kee nykyisen tilanteen ja pystyy reagoimaan siihen.
Opinnäytetyössä käytettiin dataa, joka saatiin opiskelijoille suunnatusta kyselystä. Kysely oli riittävä, mutta kyselyä tulisi kehittää saadakseen vielä parempia tuloksia. Kyselyn kysymykset olivat eräille opiskelijoille hieman epäselviä. Kysely suoritettiin HAMKO On The Road –kiertueen aikana. Opiskelijakunnan toimijat vierailivat kaikilla Hämeen ammattikorkeakou-lun kampuksilla ja opiskelijat saivat täyttää kyselyn kiertueen aikana. Jatkoa ajatellen, kiertueella olevien opiskelijakunnan toimijoiden tulisi kerätä vastauksia kyselyyn aktiivisemmin, jotta kampuksilta saataisiin paremmin vertailtavaa dataa.
Johtopäätöksenä toimeksiantajaa suositellaan panostavan viestintään ja siihen, kuinka opiskelijat näkevät toimeksiantajan. Opiskelijakunnan toiminnan tulee olla läpinäkyvää ja opiskelijan tulee haluta kuulua opiskelijakuntaan. Suurin osa kyselyssä saadusta palautteesta kertoi sitä, ettei opiskelija tiedä opiskelijakunnan toiminnasta tai palveluista. Samaa tai samantapaista kyselyä tulisi käyttää vähintään kerran vuodessa, jotta opiskelijakunta nä-kee nykyisen tilanteen ja pystyy reagoimaan siihen.