Tuhat askelta lähemmäksi – palvelumalli : Terveydenhoitajan näkyvyyden, saavutettavuuden ja liikkumisen lisääminen Helsingin kouluterveydenhuollossa
Aittoniemi, Laura (2015)
Aittoniemi, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617857
Tiivistelmä
Oppilas- ja opiskeluhuoltolaki (2014, 17§) muun muassa määrittää terveydenhoitajan tavoitettavuutta koululla. Kouluterveyskyselyn tulokset (2013) kertovat, että 16 % helsinkiläisistä peruskoulun yläasteen 8-9. luokkalaisista kokivat vaikeaksi päästä terveydenhoitajan luo. Lisäksi muissa tutkimuksissa on todettu liiallisen istumisen olevan terveydelle haitallista (Vasankari 2014). Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää malli kouluterveydenhoitajan työtavasta tavoitettavuuden, saavutettavuuden ja istumisen vähentämisen näkökulmasta.
Tämä opinnäytetyö on auto-etnografinen kuvaus kouluterveydenhuollon palvelun muotoilemisesta työntekijän näkökulmasta. Opinnäytetyö on kehittämistyö jossa on käytetty palvelumuotoilusta tuttuja elementtejä. Opinnäytetyöhön liittyi kokeilu, jonka aikana terveydenhoitaja siirtyi työhuoneestaan välitunnille akuuttivastaanottoajan ajaksi. Välituntipilotin tavoitteena oli 1) lisätä terveydenhoitajan näkyvyyttä koululla 2) lisätä terveydenhoitajan tavoitettavuutta/saavutettavuutta koululla 3) lisätä terveydenhoitajan omaa liikkuvuutta ja vähentää istumista työpäivän aikana 4) lisätä terveydenhoitajan mahdollisuuksia terveydellisten ja turvallisten kouluolojen valvontaan sekä 5) edistää terveydenhoitajan työhyvinvointia ja jaksamista työssään. Kokeilusta kerättiin materiaalia havainnointipäiväkirjan avulla, oppilaiden ja henkilökunnan palautteen kautta sekä askeleiden itsemittaamisella. Saatu materiaali suhteutettiin välituntikokeilun tavoitteisiin ja osa materiaalista purettiin selittämiseen pyrkivällä lähestymistavalla.
Oppilaiden palautteen mukaan olisi hyvä asia, jos jatkossakin terveydenhoitajan voisi tavata välitunnilla. Henkilökunnan palautteen mukaan malli on hyvä ja kannatettava, tukee ajatusta yhteisestä työstä koulussa, sekä auttaa oppilaita näkemään ja tutustumaan terveydenhoitajaan paremmin. Itsemittaamisen tuloksena työpäivän askeleiden määrä lisääntyi välitunnilla liikkumisen johdosta lähes 1000 askelta/päivä. Tulosten pohjalta syntyi palvelumalli Tuhat askelta lähemmäksi.
Malli otettiin käyttöön kokeilukoululla syyskuussa 2015. Opinnäytetyön kehittämistyön pohjalta työssä nousi esiin seitsemän uutta kehittämis- tai tutkimusaihetta. Näitä ovat muun muassa toiminnallinen ravitsemus- ja liikunta aiheinen tietovisa osana 6.luokkalaisten terveystarkastuksia ja terveyskävelyt osana terveystarkastusta – mallit joiden pilotointia kokeillaan lukuvuoden 2015-16 aikana.
Tämä opinnäytetyö on auto-etnografinen kuvaus kouluterveydenhuollon palvelun muotoilemisesta työntekijän näkökulmasta. Opinnäytetyö on kehittämistyö jossa on käytetty palvelumuotoilusta tuttuja elementtejä. Opinnäytetyöhön liittyi kokeilu, jonka aikana terveydenhoitaja siirtyi työhuoneestaan välitunnille akuuttivastaanottoajan ajaksi. Välituntipilotin tavoitteena oli 1) lisätä terveydenhoitajan näkyvyyttä koululla 2) lisätä terveydenhoitajan tavoitettavuutta/saavutettavuutta koululla 3) lisätä terveydenhoitajan omaa liikkuvuutta ja vähentää istumista työpäivän aikana 4) lisätä terveydenhoitajan mahdollisuuksia terveydellisten ja turvallisten kouluolojen valvontaan sekä 5) edistää terveydenhoitajan työhyvinvointia ja jaksamista työssään. Kokeilusta kerättiin materiaalia havainnointipäiväkirjan avulla, oppilaiden ja henkilökunnan palautteen kautta sekä askeleiden itsemittaamisella. Saatu materiaali suhteutettiin välituntikokeilun tavoitteisiin ja osa materiaalista purettiin selittämiseen pyrkivällä lähestymistavalla.
Oppilaiden palautteen mukaan olisi hyvä asia, jos jatkossakin terveydenhoitajan voisi tavata välitunnilla. Henkilökunnan palautteen mukaan malli on hyvä ja kannatettava, tukee ajatusta yhteisestä työstä koulussa, sekä auttaa oppilaita näkemään ja tutustumaan terveydenhoitajaan paremmin. Itsemittaamisen tuloksena työpäivän askeleiden määrä lisääntyi välitunnilla liikkumisen johdosta lähes 1000 askelta/päivä. Tulosten pohjalta syntyi palvelumalli Tuhat askelta lähemmäksi.
Malli otettiin käyttöön kokeilukoululla syyskuussa 2015. Opinnäytetyön kehittämistyön pohjalta työssä nousi esiin seitsemän uutta kehittämis- tai tutkimusaihetta. Näitä ovat muun muassa toiminnallinen ravitsemus- ja liikunta aiheinen tietovisa osana 6.luokkalaisten terveystarkastuksia ja terveyskävelyt osana terveystarkastusta – mallit joiden pilotointia kokeillaan lukuvuoden 2015-16 aikana.