Tapahtumatekniikan tuotantoprosessi ja suunnittelu
Syrjä, Miia (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602041921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602041921
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on avata tapahtumateknisen tuotannon työprosessia. Opinnäytetyö perustuu opinnäytetyötä varten tehdyn kyselyn tuloksiin sekä alalla toimimisen kautta saatuun omakohtaiseen kokemukseen.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa esitellään lyhyesti esitystekniikkaa yleisellä tasolla sekä sen roolia erilaisissa tapahtumissa.
Toisessa osassa käydään läpi opinnäytetyötä varten tehtyä kyselyä, joka toteutettiin verkkokyselynä. Kyselyn vastausten perusteella tuotantoryhmän työntekijät ja heidän työtehtävänsä luokitellaan sekä käydään läpi tapahtumateknisen alan ominaispiirteitä.
Kolmas osa koostuu varsinaisen tuotantoprosessin kulusta ja eri osioiden sisällöstä aina tarjouspyynnöstä dokumenttien arkistointiin. Tässäkin osiossa käytetään hyväksi kyselyn vastauksia
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan havaita, että teknisessä tuotantoprosessissa on monta liikkuvaa asiaa ja aikataulut ovat usein tiukkoja. Työryhmän sisäinen kommunikaatio on erityisen tärkeää, sillä tuotantoprosessin aikana voi ilmetä paljon muutoksia. Paljon riippuu myös asiakkaasta ja hänen taustoistaan. Tapahtumatekninen ala on lopulta asiakaspalvelua ja asiakkaita löytyy laidasta laitaan.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa esitellään lyhyesti esitystekniikkaa yleisellä tasolla sekä sen roolia erilaisissa tapahtumissa.
Toisessa osassa käydään läpi opinnäytetyötä varten tehtyä kyselyä, joka toteutettiin verkkokyselynä. Kyselyn vastausten perusteella tuotantoryhmän työntekijät ja heidän työtehtävänsä luokitellaan sekä käydään läpi tapahtumateknisen alan ominaispiirteitä.
Kolmas osa koostuu varsinaisen tuotantoprosessin kulusta ja eri osioiden sisällöstä aina tarjouspyynnöstä dokumenttien arkistointiin. Tässäkin osiossa käytetään hyväksi kyselyn vastauksia
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan havaita, että teknisessä tuotantoprosessissa on monta liikkuvaa asiaa ja aikataulut ovat usein tiukkoja. Työryhmän sisäinen kommunikaatio on erityisen tärkeää, sillä tuotantoprosessin aikana voi ilmetä paljon muutoksia. Paljon riippuu myös asiakkaasta ja hänen taustoistaan. Tapahtumatekninen ala on lopulta asiakaspalvelua ja asiakkaita löytyy laidasta laitaan.