Sijoittamisen kehitys sosiaalisiksi sijoitusyhteisöiksi
Antikainen, Tanja (2015)
Antikainen, Tanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320484
Tiivistelmä
Sijoittaminen muuttuu jatkuvasti aikakausien mukaan ja on kehittynyt viime vuosina sosiaaliseksi sijoittamiseksi. Käsitteellä tarkoitetaan sosiaalisen median piirteiden siirtymistä osaksi sijoituskäyttäytymistä. Sosiaaliset sijoitusyhteisöt tarjoavat käyttäjilleen tavan kommunikoida ja olla yhteydessä muihin sijoittajiin uudella tavalla. Sijoitusyhteisöjen palveluihin kuuluvat nykyisin keskustelupalstat ja mahdollisuus kerätä ja jakaa tietoa käyttäjien kesken.
Opinnäytetyön tarkoitus on löytää sosiaalisen sijoittamisen keskeiset piirteet ja sosiaalisesta mediasta saadut vaikutteet. Työssä tutkitaan sijoitustavan syntyyn vaikuttaneita ominaisuuksia sekä listataan hyviä ja huonoja puolia sosiaalisesta sijoittamisesta. Työn tavoite on tarkastella menestystekijöitä ja niiden pohjalta selvittää, miksi sijoitustapa on toiminut menestyksekkäästi ja jatkaa kasvuaan markkinoilla.
Tutkimuksessa on käytetty painettuina lähteinä alan kirjallisuutta, jotka käsittelevät online-sijoittamista ja sijoittamisen kehitystä internet kasvun myötä. Sosiaalinen sijoittaminen on aiheena varsin uusi ilmiö, josta ei ole toteutettu Suomessa montaa tutkimusta. Tämän vuoksi opinnäytetyössä hyödynnettiin enemmän ulkomaisia sähköisiä lähteitä.
Opinnäytetyössä käsitellään lyhyesti suurimpia ulkomaisia sosiaalisia sijoitusalustoja, mutta pääpaino on Suomessa toimivassa Nordnetin Sharevillessä. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui benchmarking, jota käytetään yrityksen vertailussa suhteessa kilpailijoihin tai toisen alan me-nestyjiin. Tässä opinnäytetyössä benchmarkingilla tutkittiin Sharevillen kilpailuetuja kotimaisilla markkinoilla ja verrataan sosiaalisen median ilmiöitä palveluun.
Benchmarkingin avulla löydettiin yhtäläisyyksiä sosiaalisen median ja sosiaalisten sijoitusalustoiden väliltä. Tutkimuksessa löytyi myös ilmiöitä, jotka eivät ole vielä osa sijoitusalustojen palveluita, kuten mainonta, kilpailut ja tapahtumakutsut sekä yksityisen viestinnän työkalun puute käyttäjien välillä. Näiden ominaisuuksien oletetaan siirtyvän tulevaisuudessa sijoituspalveluihin hieman eri muodossa. Opinnäytetyön tutkimuksen pohjalta pääteltiin, että sosiaalinen sijoittaminen on vasta alkutaipaleellaan ja tulee muuttumaan tulevaisuudessa sekä monipuolisemmaksi että suositummaksi. Arvion mukaan muutaman vuoden päästä sosiaalinen sijoittaminen on käsitteenä tuttu lähes kaikille sijoittajille.
Opinnäytetyön tarkoitus on löytää sosiaalisen sijoittamisen keskeiset piirteet ja sosiaalisesta mediasta saadut vaikutteet. Työssä tutkitaan sijoitustavan syntyyn vaikuttaneita ominaisuuksia sekä listataan hyviä ja huonoja puolia sosiaalisesta sijoittamisesta. Työn tavoite on tarkastella menestystekijöitä ja niiden pohjalta selvittää, miksi sijoitustapa on toiminut menestyksekkäästi ja jatkaa kasvuaan markkinoilla.
Tutkimuksessa on käytetty painettuina lähteinä alan kirjallisuutta, jotka käsittelevät online-sijoittamista ja sijoittamisen kehitystä internet kasvun myötä. Sosiaalinen sijoittaminen on aiheena varsin uusi ilmiö, josta ei ole toteutettu Suomessa montaa tutkimusta. Tämän vuoksi opinnäytetyössä hyödynnettiin enemmän ulkomaisia sähköisiä lähteitä.
Opinnäytetyössä käsitellään lyhyesti suurimpia ulkomaisia sosiaalisia sijoitusalustoja, mutta pääpaino on Suomessa toimivassa Nordnetin Sharevillessä. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui benchmarking, jota käytetään yrityksen vertailussa suhteessa kilpailijoihin tai toisen alan me-nestyjiin. Tässä opinnäytetyössä benchmarkingilla tutkittiin Sharevillen kilpailuetuja kotimaisilla markkinoilla ja verrataan sosiaalisen median ilmiöitä palveluun.
Benchmarkingin avulla löydettiin yhtäläisyyksiä sosiaalisen median ja sosiaalisten sijoitusalustoiden väliltä. Tutkimuksessa löytyi myös ilmiöitä, jotka eivät ole vielä osa sijoitusalustojen palveluita, kuten mainonta, kilpailut ja tapahtumakutsut sekä yksityisen viestinnän työkalun puute käyttäjien välillä. Näiden ominaisuuksien oletetaan siirtyvän tulevaisuudessa sijoituspalveluihin hieman eri muodossa. Opinnäytetyön tutkimuksen pohjalta pääteltiin, että sosiaalinen sijoittaminen on vasta alkutaipaleellaan ja tulee muuttumaan tulevaisuudessa sekä monipuolisemmaksi että suositummaksi. Arvion mukaan muutaman vuoden päästä sosiaalinen sijoittaminen on käsitteenä tuttu lähes kaikille sijoittajille.