Palveluohjaus sosiaaliohjaajien työssä Vantaan kaupungin maahanmuuttajapalveluissa
Puhakka, Annukka (2016)
Puhakka, Annukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601191452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601191452
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Vantaan kaupungin maahanmuuttajapalveluiden sosiaaliohjaajien näkemyksiä palveluohjauksesta. Lisäksi tarkoituksena oli saada tietoa muista käytössä olevista ohjausmenetelmistä sekä kulttuurisensitiivisyyden merkityksestä. Työyhteisössä oli noussut tarve näiden asioiden selvittämiseen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin kolmeen teemaan. Ensimmäiseksi käsiteltiin palveluohjausta, joka on asiakaslähtöinen ohjausmenetelmä. Sen tarkoituksena on asiakkaan voimaantuminen ja oman elämänsä itsenäinen hallitseminen. Palveluohjaaja on myös asiantuntija, joka on asiakkaan tukena etsittäessä tarvittavia palveluita. Palveluohjauksen lisäksi sosiaalialalla on käytössä muita ohjausmenetelmiä, joita esitellään lyhyesti. Viimeisenä teoriaosuudessa keskityttiin monikulttuurisen ohjaustyön erityispiirteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Aineisto koostui kuudesta haastattelusta. Haastateltavien joukossa oli sosiaaliohjaajien lisäksi myös palveluneuvojia sekä sosiaalityöntekijöitä. Aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysimenetelmää. Palveluohjaus nähtiin asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin vastaamisena ja eikä haastateltavilla juuri ollut ollut käytössään muita ohjausmenetelmiä. Kulttuurisensitiivisyys nähtiin sekä oman että asiakkaan kulttuurin huomioimisena. Haastatteluista esiin tulleita kehitysehdotuksia voidaan hyödyntää palveluohjauksessa ja samalla miettiä muiden ohjausmenetelmien käytön etuja varsinaisessa työssä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Aineisto koostui kuudesta haastattelusta. Haastateltavien joukossa oli sosiaaliohjaajien lisäksi myös palveluneuvojia sekä sosiaalityöntekijöitä. Aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysimenetelmää. Palveluohjaus nähtiin asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin vastaamisena ja eikä haastateltavilla juuri ollut ollut käytössään muita ohjausmenetelmiä. Kulttuurisensitiivisyys nähtiin sekä oman että asiakkaan kulttuurin huomioimisena. Haastatteluista esiin tulleita kehitysehdotuksia voidaan hyödyntää palveluohjauksessa ja samalla miettiä muiden ohjausmenetelmien käytön etuja varsinaisessa työssä.