Esikoululaisten kokemuksia digitaalisesta pelaamisesta
Heikkilä, Anu (2016)
Heikkilä, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602051954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602051954
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan esikoululaisten kokemuksia digitaalisesta pelaamisesta. Tarkoitus on kuvata, mitä leikin elementtejä digitaaliseen pelaamiseen liittyvissä kokemuksissa esiintyy ja miten esikoululaiset kokevat pelaamisen suhteessa leikkiin. Lisäksi kuvataan, millaisena lasten digitaalisen pelaamisen kokemisen kokonaisuus näyttäytyy. Samalla pyritään lasten osallisuuden kasvattamiseen heitä koskevassa asiassa. Aihe on erittäin ajankohtainen, koska leikin ja digitaalisen pelaamisen välisestä suhteesta on olemassa hyvin erilaisia mielipiteitä ja yllättävän vähän tutkimustietoa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen aineisto koostui yhdeksästätoista esikoululaisten haastattelusta. Löyhänä analyysirunkona toimi kattava leikin määritelmä. Lasten kuvaamista pelikokemuksista löytyy paljon samoja elementtejä kuin leikin määritelmästä. Kuitenkin toiset leikin elementit korostuvat enemmän ja toiset jäävät huomattavan vähäisiksi. Merkittävin ero löytyi vapauden kokemisessa. Pääsääntöisesti lapset kuvasivat leikin ja digitaalisen pelaamisen eri asioiksi, vaikka ajoittain niiden suhde kuvautui jatkumoluonteiseksi. Merkittävää on, että lapset käsittelevät pelikokemusta paljon laajempana ilmiönä kuin esimerkiksi julkinen keskustelu.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen aineisto koostui yhdeksästätoista esikoululaisten haastattelusta. Löyhänä analyysirunkona toimi kattava leikin määritelmä. Lasten kuvaamista pelikokemuksista löytyy paljon samoja elementtejä kuin leikin määritelmästä. Kuitenkin toiset leikin elementit korostuvat enemmän ja toiset jäävät huomattavan vähäisiksi. Merkittävin ero löytyi vapauden kokemisessa. Pääsääntöisesti lapset kuvasivat leikin ja digitaalisen pelaamisen eri asioiksi, vaikka ajoittain niiden suhde kuvautui jatkumoluonteiseksi. Merkittävää on, että lapset käsittelevät pelikokemusta paljon laajempana ilmiönä kuin esimerkiksi julkinen keskustelu.