Osaamisen kehittäminen päivittäistavarakaupassa
Isaksson, Reija (2016)
Isaksson, Reija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602041918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602041918
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää osaamisen kehittämisen nykytilaa ja antaa kehitysideoita osaamisen kehittämiseen ja johtamiseen sekä niiden tukemiseen kotimaisissa päivittäistavarakaupoissa, joita johtaa kauppiasyrittäjä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin oppimisen prosessia, strategialähtöistä osaamisen kehittämistä ja sen johtamista. Lisäksi työssä käsiteltiin yleisesti päivittäistavarakauppaa toimialana. Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen haastattelututkimus, joka koostui teemahaastatteluista, tulosten käsittelystä ja analysoinnista. Kauppiasyrittäjien haastatteluihin perustuva laadullinen tutkimus antoi mahdollisuuden saada aiheesta laajempaa ymmärrystä sekä realistista kuvaa osaamisen kehittämisen nykytilasta ja toteuttamisen mahdollisuuksista päivittäistavarakaupan arjessa.
Teemahaastatteluiden tuloksissa ilmeni osaamisen olevan lähtökohta ja perusta, jolle liiketoiminta rakennetaan ja strategia toteutetaan. Osaamisvaateissa nousi erityisesti esille moniosaajuus kaupan eri toiminnoissa sekä vuorovaikutustaidot ja tilanneherkkyys asiakasrajapinnassa. Haasteita osaamisen kehittämiseen toi henkilöstön vaihtuvuus, korkeat työkustannukset, pitkät aukioloajat sekä yrittäjän oma osaaminen oppimisen prosessista ja osaamisen kehittämisen käytännön toteuttamisesta.
Opinnäytetyöni keskeisin johtopäätös oli, että päivittäistavarakauppa tarvitsee oman osaamisen kehittämisen ja johtamisen mallin kauppiasyrittäjän avuksi, koska erilaisia osaamisen kehittämisen malleja ja lomakkeita on haasteellista hyödyntää päivittäistavarakaupan hektisessä arjessa.
Jatkossa on tärkeää kasvattaa yrittäjien omaa osaamista oppimisesta ja osaamisen kehit-tämisen suunnittelusta osana strategista suunnittelua. Jatkotutkimukseksi ehdotan tutkimusta, jossa verrataan osaamiseen panostavien päivittäistavarakauppojen liiketoiminnan tulosta, asiakas- ja työtyytyväisyyttä niihin päivittäistavarakauppoihin, joissa osaamisen kehittämisen roolia strategian toteuttamisessa ei ymmärretä tai siihen ei panosteta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin oppimisen prosessia, strategialähtöistä osaamisen kehittämistä ja sen johtamista. Lisäksi työssä käsiteltiin yleisesti päivittäistavarakauppaa toimialana. Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen haastattelututkimus, joka koostui teemahaastatteluista, tulosten käsittelystä ja analysoinnista. Kauppiasyrittäjien haastatteluihin perustuva laadullinen tutkimus antoi mahdollisuuden saada aiheesta laajempaa ymmärrystä sekä realistista kuvaa osaamisen kehittämisen nykytilasta ja toteuttamisen mahdollisuuksista päivittäistavarakaupan arjessa.
Teemahaastatteluiden tuloksissa ilmeni osaamisen olevan lähtökohta ja perusta, jolle liiketoiminta rakennetaan ja strategia toteutetaan. Osaamisvaateissa nousi erityisesti esille moniosaajuus kaupan eri toiminnoissa sekä vuorovaikutustaidot ja tilanneherkkyys asiakasrajapinnassa. Haasteita osaamisen kehittämiseen toi henkilöstön vaihtuvuus, korkeat työkustannukset, pitkät aukioloajat sekä yrittäjän oma osaaminen oppimisen prosessista ja osaamisen kehittämisen käytännön toteuttamisesta.
Opinnäytetyöni keskeisin johtopäätös oli, että päivittäistavarakauppa tarvitsee oman osaamisen kehittämisen ja johtamisen mallin kauppiasyrittäjän avuksi, koska erilaisia osaamisen kehittämisen malleja ja lomakkeita on haasteellista hyödyntää päivittäistavarakaupan hektisessä arjessa.
Jatkossa on tärkeää kasvattaa yrittäjien omaa osaamista oppimisesta ja osaamisen kehit-tämisen suunnittelusta osana strategista suunnittelua. Jatkotutkimukseksi ehdotan tutkimusta, jossa verrataan osaamiseen panostavien päivittäistavarakauppojen liiketoiminnan tulosta, asiakas- ja työtyytyväisyyttä niihin päivittäistavarakauppoihin, joissa osaamisen kehittämisen roolia strategian toteuttamisessa ei ymmärretä tai siihen ei panosteta.