Digiprintin käyttö vaatetusalan pienyrityksessä
Korhonen, Mari (2016)
Korhonen, Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602102082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602102082
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää pienen vaatetusalan yrityksen mahdollisuuksia teettää digiprintattuja kankaita metritavarana sekä kartoittaa kuinka paljon digiprintattuja kankaita käytetään tällä hetkellä pienissä suomalaisissa vaatetusalan yrityksissä. Työn tarkoituksena on saada taustatietoa digiprintattujen kankaiden käytön haasteista, mahdollisuuksista ja teettämisestä oman yrityksen mallistoja varten.
Opinnäytetyön lähteinä ovat kirjallisuus, internet ja asiantuntijahaastattelut. Kirjallisuutta tutkimalla saatiin käsitys digitaalisen tulostuksen tekniikasta, osa-alueista sekä mahdollisuuksista ja haasteista verrattuna perinteisiin painomenetelmiin. Haastatteluista saatiin tietoa käytännön kokemuksista sekä digiprintin eduista ja haasteista. Havainnoimalla paino- ja vaatetusalan yritysten nettisivuja saatiin tietoa printtien käytöstä ja ehdoista joilla niitä tehdään. Yhdessä yrityksistä teetettiin koe-erä printtikankaasta, käytännön kokemuksen saamiseksi.
Digiprintin teettäminen on edelleen melko kallista. Sen käyttö on kuitenkin yleistä myös pienten yritysten mallistoissa. Digiprintin lähes rajattomat mahdollisuudet värien käyttöön, yksityiskohtiin ja raportteihin ovat avanneet uusia mahdollisuuksia suunnittelijoille. Se vaikuttaakin kasvattavan suosiotaan ja vievän tilaa perinteiseltä painamiselta tekniikan kehittyessä.
Työn tuloksena on vaihtoehtoja, ohjeita ja vinkkejä digiprintatun kankaan teettämiseen ja suunnitteluun. Printtifirmojen tilauskäytännöt ovat erilaisia ja ne vaikuttavat kankaan teettämiseen. Näin ollen yleispäteviä ohjeita tilaamiseen ei ole. Jotkut huomioitavat asiat ovat kuitenkin tulostuspaikasta riippumattomia ja niitä esitellään työn lopussa.
Opinnäytetyön lähteinä ovat kirjallisuus, internet ja asiantuntijahaastattelut. Kirjallisuutta tutkimalla saatiin käsitys digitaalisen tulostuksen tekniikasta, osa-alueista sekä mahdollisuuksista ja haasteista verrattuna perinteisiin painomenetelmiin. Haastatteluista saatiin tietoa käytännön kokemuksista sekä digiprintin eduista ja haasteista. Havainnoimalla paino- ja vaatetusalan yritysten nettisivuja saatiin tietoa printtien käytöstä ja ehdoista joilla niitä tehdään. Yhdessä yrityksistä teetettiin koe-erä printtikankaasta, käytännön kokemuksen saamiseksi.
Digiprintin teettäminen on edelleen melko kallista. Sen käyttö on kuitenkin yleistä myös pienten yritysten mallistoissa. Digiprintin lähes rajattomat mahdollisuudet värien käyttöön, yksityiskohtiin ja raportteihin ovat avanneet uusia mahdollisuuksia suunnittelijoille. Se vaikuttaakin kasvattavan suosiotaan ja vievän tilaa perinteiseltä painamiselta tekniikan kehittyessä.
Työn tuloksena on vaihtoehtoja, ohjeita ja vinkkejä digiprintatun kankaan teettämiseen ja suunnitteluun. Printtifirmojen tilauskäytännöt ovat erilaisia ja ne vaikuttavat kankaan teettämiseen. Näin ollen yleispäteviä ohjeita tilaamiseen ei ole. Jotkut huomioitavat asiat ovat kuitenkin tulostuspaikasta riippumattomia ja niitä esitellään työn lopussa.