Nikkelipinnoitteen irtoaminen kuparihöyrystimestä
Santasalo, Henri (2016)
Santasalo, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602092075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602092075
Tiivistelmä
Insinöörityön tehtävänä on selvittää, miksi jääpalakoneen osana toimivasta kuparisesta
höyrystimestä irtoaa nikkelipinnoite. Nikkelipinnoitteen irtoaminen tässä tapauksessa ei ole
missään nimessä sallittua, sillä irtoava nikkeli kulkeutuu jääpalojen sekaan.
Työssä selvitettiin ensin, kuinka laite toimii ja mihin sen toiminta perustuu. Tämän jälkeen
tutkittiin pinnoitustekniikka ja elektrolyyttinen- ja kemiallinen nikkelöinti ja etsittiin
mahdollisia syitä siihen miksi pinnoite irtoaa. Lopuksi tutkittiin kuparin ominaisuudet ja
selvitettiin onko sen laadulla merkitystä pinnoitteen irtoamisen kannalta.
Työn tilaajana toimiva yritys antoi tutkittavaksi kaksi pinnoitevikaista höyrystintä ja yhden
käyttämättömän ehjän höyrystimen. Ensimmäisenä selvitettiin kumpaa nikkelöintitapaa on
käytetty. Tämän selvittyä voitiin keskittyä vain toiseen tapaan ja sen erityispiirteisiin.
Seuraavaksi vertailtiin onko käytetyn ja käyttämättömän höyrystimen pinnoitteissa eroja.
Pinnoitteissa oli havaittavissa selkeitä eroja sekä pinnoitteen alla oli havaittavissa
hapettumia. Lopputuloksena todettiin, että pinnoituksen suorittanut yritys on mahdollisesti
huonosti esikäsitellyt kappaleet tai sitten pinnoituskylvyssä on ollut epäpuhtauksia.
Tarkkaa vastausta on vaikea saada ilman tarkkoja tietoja pinnoitusprosessista.
höyrystimestä irtoaa nikkelipinnoite. Nikkelipinnoitteen irtoaminen tässä tapauksessa ei ole
missään nimessä sallittua, sillä irtoava nikkeli kulkeutuu jääpalojen sekaan.
Työssä selvitettiin ensin, kuinka laite toimii ja mihin sen toiminta perustuu. Tämän jälkeen
tutkittiin pinnoitustekniikka ja elektrolyyttinen- ja kemiallinen nikkelöinti ja etsittiin
mahdollisia syitä siihen miksi pinnoite irtoaa. Lopuksi tutkittiin kuparin ominaisuudet ja
selvitettiin onko sen laadulla merkitystä pinnoitteen irtoamisen kannalta.
Työn tilaajana toimiva yritys antoi tutkittavaksi kaksi pinnoitevikaista höyrystintä ja yhden
käyttämättömän ehjän höyrystimen. Ensimmäisenä selvitettiin kumpaa nikkelöintitapaa on
käytetty. Tämän selvittyä voitiin keskittyä vain toiseen tapaan ja sen erityispiirteisiin.
Seuraavaksi vertailtiin onko käytetyn ja käyttämättömän höyrystimen pinnoitteissa eroja.
Pinnoitteissa oli havaittavissa selkeitä eroja sekä pinnoitteen alla oli havaittavissa
hapettumia. Lopputuloksena todettiin, että pinnoituksen suorittanut yritys on mahdollisesti
huonosti esikäsitellyt kappaleet tai sitten pinnoituskylvyssä on ollut epäpuhtauksia.
Tarkkaa vastausta on vaikea saada ilman tarkkoja tietoja pinnoitusprosessista.