Yrittäjyys siivouspalvelualalla
Rannanvirta, Anne (2016)
Rannanvirta, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152255
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kertoa, millaista on toimia yrittäjänä siivouspalvelualalla sekä mitä yrityksen markkinointi, markkinointiviestintä ja palveluiden markkinointi pitävät sisällään. Yrittäjäksi ryhtyessä kannattaa perehtyä hyvin yritystoiminnan lainsäädäntöön sekä miettiä oma liikeidea ja toimintasuunnitelma valmiiksi. Yrittäjä toimii vastuullisesti yhteistyössä monien eri sektoreiden kanssa. Sidosryhmäverkoston koko riippuu yleensä siitä, minkä kokoisesta yrityksestä on kyse. Yrittäjän tulee menestyäkseen jatkuvasti oppia ja kehittää yritystoimintaansa.
Siivouspalveluyritys markkinoi palvelua. Palvelua on haastavaa markkinoida, koska se on aineetonta. Palvelun markkinoinnilla on haaste tehdä näkymätön tuote näkyväksi ja miettiä, miten erottua kilpailijoista. Tuotteen puuttuessa palveluyritykset tarjoavat asiakkaille vain prosesseja. Prosessilla ja sen lopputuloksella on vaikutusta siihen, millaisena asiakas kokee palvelun laadun ja siitä saadun arvon.
Työn laatu ja palvelu määrittelevät sen, mitä meidän yrityksemme on. Laadukkaasti tehty työ takaa asiakassuhteen jatkumisen. Asiakassuhteiden kehittäminen on jatkuva prosessi. Hyvän palvelun tae on asiakassuhteiden kestävyys. Palvelun laatu jaetaan kahteen alueeseen, jotka ovat tekninen ja toiminnallinen laatu. Palveluiden johtaminen heijastuu suoraan asiakkaisiin. Se, miten yrityksessä johdetaan, välittyy työntekijöiden kautta asiakkaisiin. Johtajalla tulee olla päättäväisyyttä, voimaa ja rohkeutta toteuttaa uusia visioita ja uusia suunnitelmia. Muutosprosessit eivät toteudu, jos yrityksen johto on liian heikko tekemään päätöksiä. Jos organisaatiolla ei ole selkeää palveluajatusta, syntyy kaaos.
Palveluiden markkinoinnissa lähestymistapana ovat suhteet. Yrityksen pitäisi toimia niin, että valittujen kohdemarkkinoiden asiakkaiden tarpeet ja toiveet tulevat esille. Palveluiden markkinoinnissa markkinointia tulee ajatella muutenkin kuin vain joukkona työkaluja ja tekniikoita. Palveluja tuottavassa organisaatiossa koko organisaation tulee tuntea markkinointikeinot ja olla kiinnostunut asiakkaista ja heidän toiveistaan.
Opinnäytetyössä tuodaan esille, mitä yrityksessä tarkoittavat brändi ja imago. Asiakas kehittää brändin ja imago on sitä, mitä todellisuudessa on olemassa. Markkinoija voi kehittää brändiä asiakkaiden mielissä. Muutaman viime vuosikymmenen aikana on tullut tutuksi myös palvelubrändi. Imago ei ole sitä, mitä viestitään, jos imago ei vastaa todellisuutta.
Siivouspalveluyritys markkinoi palvelua. Palvelua on haastavaa markkinoida, koska se on aineetonta. Palvelun markkinoinnilla on haaste tehdä näkymätön tuote näkyväksi ja miettiä, miten erottua kilpailijoista. Tuotteen puuttuessa palveluyritykset tarjoavat asiakkaille vain prosesseja. Prosessilla ja sen lopputuloksella on vaikutusta siihen, millaisena asiakas kokee palvelun laadun ja siitä saadun arvon.
Työn laatu ja palvelu määrittelevät sen, mitä meidän yrityksemme on. Laadukkaasti tehty työ takaa asiakassuhteen jatkumisen. Asiakassuhteiden kehittäminen on jatkuva prosessi. Hyvän palvelun tae on asiakassuhteiden kestävyys. Palvelun laatu jaetaan kahteen alueeseen, jotka ovat tekninen ja toiminnallinen laatu. Palveluiden johtaminen heijastuu suoraan asiakkaisiin. Se, miten yrityksessä johdetaan, välittyy työntekijöiden kautta asiakkaisiin. Johtajalla tulee olla päättäväisyyttä, voimaa ja rohkeutta toteuttaa uusia visioita ja uusia suunnitelmia. Muutosprosessit eivät toteudu, jos yrityksen johto on liian heikko tekemään päätöksiä. Jos organisaatiolla ei ole selkeää palveluajatusta, syntyy kaaos.
Palveluiden markkinoinnissa lähestymistapana ovat suhteet. Yrityksen pitäisi toimia niin, että valittujen kohdemarkkinoiden asiakkaiden tarpeet ja toiveet tulevat esille. Palveluiden markkinoinnissa markkinointia tulee ajatella muutenkin kuin vain joukkona työkaluja ja tekniikoita. Palveluja tuottavassa organisaatiossa koko organisaation tulee tuntea markkinointikeinot ja olla kiinnostunut asiakkaista ja heidän toiveistaan.
Opinnäytetyössä tuodaan esille, mitä yrityksessä tarkoittavat brändi ja imago. Asiakas kehittää brändin ja imago on sitä, mitä todellisuudessa on olemassa. Markkinoija voi kehittää brändiä asiakkaiden mielissä. Muutaman viime vuosikymmenen aikana on tullut tutuksi myös palvelubrändi. Imago ei ole sitä, mitä viestitään, jos imago ei vastaa todellisuutta.