Punch-järjestelmän tietojen analysointi
Honko, Jesse (2016)
Honko, Jesse
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602122166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602122166
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Neste Oyj:n toimeksiantona. Työn tarkoituksena oli analysoida Porvoon öljynjalostamon suurseisokissa keväällä 2015 syntyneiden laatupoikkeamien aiheuttamia kustannusvaikutuksia, selvittää eniten laatuongelmia aiheuttaneet työvaiheet sekä vertailla eri urakoitsijoiden menestymistä. Saatuja tuloksia on tarkoitus käyttää yrityksessä päätöksenteon tukena mm. seisokkien ja investointiprojektien töiden hallinnan kehittämisessä.
Teoriaosuudessa käytiin läpi laatuajattelun ja mekaanisen valmiuden periaatteet, ja kerrottiin lyhyesti Nesteen TA2015 -suurseisokista. Lisäksi selostettiin, minkälainen on Punch Management -toimintamalli sekä siihen liittyvä tietojärjestelmä.
Työn käytännön osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin laatupoikkeamatietojen analysointi. Analyysituloksista pidettiin yrityksessä seminaari, jonka aikana saadut tulokset sekä niihin pohjautuvat kehitysajatukset käytiin läpi. Kyseinen tilaisuus oli avoin koko Nesteen henkilökunnalle, mutta se kohdistettiin erityisesti suurseisokin avainhenkilöille.
Saatujen tulosten perusteella listattiin Punch Managementin onnistumiset, haasteet sekä kehitysideat. Tietojärjestelmän sisältämän datan todettiin olevan linjassa kentällä havaittuun kokemusperäiseen tietoon nähden. Tämän insinöörityön tulosten perusteella on mahdollista kehittää Punch-järjestelmää ja toimintamallia entistä paremmiksi. Punch Management -prosessissa tuli vastaan myös ongelmakohtia, joihin on syytä panostaa, jotta ongelmilta palvelutoimittajien töiden laadunvalvonnan suhteen vältytään jatkossa.
Teoriaosuudessa käytiin läpi laatuajattelun ja mekaanisen valmiuden periaatteet, ja kerrottiin lyhyesti Nesteen TA2015 -suurseisokista. Lisäksi selostettiin, minkälainen on Punch Management -toimintamalli sekä siihen liittyvä tietojärjestelmä.
Työn käytännön osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin laatupoikkeamatietojen analysointi. Analyysituloksista pidettiin yrityksessä seminaari, jonka aikana saadut tulokset sekä niihin pohjautuvat kehitysajatukset käytiin läpi. Kyseinen tilaisuus oli avoin koko Nesteen henkilökunnalle, mutta se kohdistettiin erityisesti suurseisokin avainhenkilöille.
Saatujen tulosten perusteella listattiin Punch Managementin onnistumiset, haasteet sekä kehitysideat. Tietojärjestelmän sisältämän datan todettiin olevan linjassa kentällä havaittuun kokemusperäiseen tietoon nähden. Tämän insinöörityön tulosten perusteella on mahdollista kehittää Punch-järjestelmää ja toimintamallia entistä paremmiksi. Punch Management -prosessissa tuli vastaan myös ongelmakohtia, joihin on syytä panostaa, jotta ongelmilta palvelutoimittajien töiden laadunvalvonnan suhteen vältytään jatkossa.