Everhöörd? : Musiikkiklubikonseptin promotointi
Halmemies, Kaisa (2015)
Halmemies, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602162323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602162323
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on kuvattu Everhöörd?-musiikkiklubikonseptin toteutusta ideatasolta käytäntöön. Tarkoituksena oli järjestää kolmen klubi-illan sarja ja tuottaa niistä saadun materiaalin pohjalta promootiopaketti jatkomarkkinointia varten. Valmiiseen promootiopakettiin sisältyi promokuvia, videokooste, Facebook-sivu sekä promootiokirje. Työssä pureuduttiin myös tuotteistamiseen, promotointiin ja markkinointiin liittyvään tietoperustaan.
Projektin lisäksi opinnäytteeseen sisältyi lisäksi kaksi tutkimusta. Ensimmäinen oli kartoittava kysely klubin markkinointi- ja promootiotoimien vaikutuksista. Se toteutettiin määrällisin menetelmin ovensuukyselynä viimeisen klubi-illan yhteydessä (Mistä sait tietää tapahtumasta?). Tästä kävi ilmi, että hyödyllisin markkinointikanava oli perinteinen suusta suuhun -menetelmä (67%) ja myös sosiaalinen media (Facebook) oli tavoittanut merkittävän osan (25%) vastanneista. Markkinoinnissa oli hyödynnetty nimenomaan ilmaiskanavia.
Toisessa tutkimuksessa selvitettiin promootiopaketin vakuuttavuutta. Laadullisin metodein laadittuun puolistrukturoituun haastatteluun osallistui kolme ennakkoon valikoitua työelämän asiantuntijaa, jotka antoivat palautetta paketin eri osasista. Promootiopaketin vahvuuksiksi nousivat klubikonseptin idea ja musiikillinen taso sekä esittelytekstit.
Merkittävimmäksi kehityskohteeksi erottautui tuotteistamisen hiominen loppuun saakka: imagon rakentaminen, kohderyhmän tarkempi rajaaminen sekä videomateriaaliin panostaminen. Paketista jäävä yleiskuva oli kuitenkin positiivinen.
Opinnäytetyön aikana klubi saatiin hyvälle alulle. Tapahtumatuotannon tekeminen ja promootiotyöhön perehtyminen oli opettavaista. Tutkimuksista karttui paljon hyvää materiaalia ja suuntaviivoja. Erityisesti haastatteluista kertyi rakentavaa palautetta sekä kehityskohteita tulevaisuuden varalle.
Projektin lisäksi opinnäytteeseen sisältyi lisäksi kaksi tutkimusta. Ensimmäinen oli kartoittava kysely klubin markkinointi- ja promootiotoimien vaikutuksista. Se toteutettiin määrällisin menetelmin ovensuukyselynä viimeisen klubi-illan yhteydessä (Mistä sait tietää tapahtumasta?). Tästä kävi ilmi, että hyödyllisin markkinointikanava oli perinteinen suusta suuhun -menetelmä (67%) ja myös sosiaalinen media (Facebook) oli tavoittanut merkittävän osan (25%) vastanneista. Markkinoinnissa oli hyödynnetty nimenomaan ilmaiskanavia.
Toisessa tutkimuksessa selvitettiin promootiopaketin vakuuttavuutta. Laadullisin metodein laadittuun puolistrukturoituun haastatteluun osallistui kolme ennakkoon valikoitua työelämän asiantuntijaa, jotka antoivat palautetta paketin eri osasista. Promootiopaketin vahvuuksiksi nousivat klubikonseptin idea ja musiikillinen taso sekä esittelytekstit.
Merkittävimmäksi kehityskohteeksi erottautui tuotteistamisen hiominen loppuun saakka: imagon rakentaminen, kohderyhmän tarkempi rajaaminen sekä videomateriaaliin panostaminen. Paketista jäävä yleiskuva oli kuitenkin positiivinen.
Opinnäytetyön aikana klubi saatiin hyvälle alulle. Tapahtumatuotannon tekeminen ja promootiotyöhön perehtyminen oli opettavaista. Tutkimuksista karttui paljon hyvää materiaalia ja suuntaviivoja. Erityisesti haastatteluista kertyi rakentavaa palautetta sekä kehityskohteita tulevaisuuden varalle.