Yrityksen verkkosivujen käytettävyyden ja ulkoasun vaikutus yrityksen imagoon
Mäkynen, Kalle (2016)
Mäkynen, Kalle
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602192422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602192422
Tiivistelmä
Käytettävyys on tärkeä osa menestyksekästä verkkosivustoa. On tärkeää ymmärtää, miten sivuston käyttäjät oikeasti käyttävät sivustoa ja parantaa niitä tämän ymmärryksen perusteella. Tämä saadaan selvitettyä vain suorittamalla käytettävyystestausta.
Tämän syksyllä 2015 aloitetun työn tavoitteena on selvittää, millainen vaikutus sivuston käytettävyydellä ja ulkoasulla on siihen, miten sivuston käyttäjät onnistuvat suorittamaan tehtäviä. Tavoitteena on myös selvittää miten sivuston käytettävyys ja ulkoasu vaikuttavat käyttäjien mielipiteeseen yrityksestä.
Työtä varten kehitetään JE Grafix-nimiselle yritykselle kaksi prototyyppisovellusta, joista toinen on käytettävyydeltään ja ulkoasultaan huomattavasti parempi kuin toinen. Molemmilla sivustoilla pystyy suorittamaan samat asia: selaamaan yrityksen tekemiä töitä ja varaamaan itselleen suunnitteluajan teippaustyötä varten. Näitä kahta prototyyppiä käyttäen suoritetaan käytettävyystestausta, jolla pyritään selvittämään, miten oikeat käyttäjät suoriutuvat sivustojen käytössä ja miten käytettävyys ja ulkoasu vaikuttaa heidän mielipiteeseensä yrityksestä.
Käytettävyystestauksesta selvisi, että huonon käytettävyyden ja ulkoasun omaava sivusto antoi yrityksestä huomattavasti huonomman kuvan käyttäjilleen verrattuna paremman käytettävyyden ja ulkoasun omaavaan sivustoon. Huono käytettävyys ja ulkoasu johtivat myös siihen, että käyttäjät eivät halunneet suorittaa ajanvarausta loppuun, mikä johtaa suoraan asiakasmäärän laskuun.
Tämän syksyllä 2015 aloitetun työn tavoitteena on selvittää, millainen vaikutus sivuston käytettävyydellä ja ulkoasulla on siihen, miten sivuston käyttäjät onnistuvat suorittamaan tehtäviä. Tavoitteena on myös selvittää miten sivuston käytettävyys ja ulkoasu vaikuttavat käyttäjien mielipiteeseen yrityksestä.
Työtä varten kehitetään JE Grafix-nimiselle yritykselle kaksi prototyyppisovellusta, joista toinen on käytettävyydeltään ja ulkoasultaan huomattavasti parempi kuin toinen. Molemmilla sivustoilla pystyy suorittamaan samat asia: selaamaan yrityksen tekemiä töitä ja varaamaan itselleen suunnitteluajan teippaustyötä varten. Näitä kahta prototyyppiä käyttäen suoritetaan käytettävyystestausta, jolla pyritään selvittämään, miten oikeat käyttäjät suoriutuvat sivustojen käytössä ja miten käytettävyys ja ulkoasu vaikuttaa heidän mielipiteeseensä yrityksestä.
Käytettävyystestauksesta selvisi, että huonon käytettävyyden ja ulkoasun omaava sivusto antoi yrityksestä huomattavasti huonomman kuvan käyttäjilleen verrattuna paremman käytettävyyden ja ulkoasun omaavaan sivustoon. Huono käytettävyys ja ulkoasu johtivat myös siihen, että käyttäjät eivät halunneet suorittaa ajanvarausta loppuun, mikä johtaa suoraan asiakasmäärän laskuun.