Innostava perehdytyskäytäntö
Lehtosaari, Saara (2016)
Lehtosaari, Saara
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602192431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602192431
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona hotellin vastaanottoon. Toimeksiantajana on case – yritys, joka on ison organisaation yksikkö. Case – yrityksen brändin omistaa ulkomaalainen organisaatio ja Suomessa sitä hallinnoi franchising sopimuksella toinen iso ketjuorganisaatio. Lähes kaikki perehdytykseen tarvittavat materiaalit tulevat näiden kahden organisaation ohjeistamina. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on koota yhteen kaikki brändin, ketjun, yksikön ja osaston laatimat ohjeistukset ja suunnitella niiden pohjalta innostava perehdytyskäytäntö hotellin vastaanottoon. Perehdytyskäytäntö tulee pitämään sisällään perehdytyskansiosuunnitelman, joka on tarkemmin laadittu suunnitelma käytännössä tapahtuvasta perehdytysprosessista. Tämä perehdytyskansiosuunnitelma on tämän opinnäytetyön toiminnallinen osuus ja sen toivotaan tuovan selkeyttä perehdytysprosessin läpi viemiseen.
Teoreettinen viitekehys muodostuu perehdyttämisestä, oppimisesta ja innostamisesta. Perehdyttäminen luo perustan uudelle työuralle. Perehdytyksen tulee olla oikeanlaista, suunnitelmallisesti toteutettu, jotta innostuminen säilyy ja oppimista tapahtuu. Innostunut ihminen oppii paremmin kuin lannistunut ihminen. Jokainen uusi työntekijä kokee innostumista perehdytyksen alussa, mutta usein myös lannistumista perehdytyksen edetessä. Oikeanlaisen perehdytyskäytännön avulla pyritään ehkäisemään tätä lannistumista ja edistämään innostumista.
Perehdytyskäytännön löytämisen tukemiseksi on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonhankinnan tapana on ollut konsultaatio, sillä tarkoituksena on haluttu vain varmistua laaditun perehdytyskäytännön toimivuudesta. Asiantuntijoina ovat toimineet perehdytyksiä tekevät osaston lähiesimiehet. Lopputuloksena on saatu monipuolinen perehdytyskäytäntö, joka pitää sisällään perehdytyskansiosuunnitelman. Perehdytyskansiosuunnitelmassa on otettu huomioon valmiiksi laadittu perehdytysmateriaali. Innostavuutta on haettu monipuolistamalla perehdytystä. Jatkotoimenpiteinä opinnäytetyölleni on perehdytyskäytännön testaaminen ja mahdollisten parannusehdotuksien laatiminen.
Teoreettinen viitekehys muodostuu perehdyttämisestä, oppimisesta ja innostamisesta. Perehdyttäminen luo perustan uudelle työuralle. Perehdytyksen tulee olla oikeanlaista, suunnitelmallisesti toteutettu, jotta innostuminen säilyy ja oppimista tapahtuu. Innostunut ihminen oppii paremmin kuin lannistunut ihminen. Jokainen uusi työntekijä kokee innostumista perehdytyksen alussa, mutta usein myös lannistumista perehdytyksen edetessä. Oikeanlaisen perehdytyskäytännön avulla pyritään ehkäisemään tätä lannistumista ja edistämään innostumista.
Perehdytyskäytännön löytämisen tukemiseksi on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonhankinnan tapana on ollut konsultaatio, sillä tarkoituksena on haluttu vain varmistua laaditun perehdytyskäytännön toimivuudesta. Asiantuntijoina ovat toimineet perehdytyksiä tekevät osaston lähiesimiehet. Lopputuloksena on saatu monipuolinen perehdytyskäytäntö, joka pitää sisällään perehdytyskansiosuunnitelman. Perehdytyskansiosuunnitelmassa on otettu huomioon valmiiksi laadittu perehdytysmateriaali. Innostavuutta on haettu monipuolistamalla perehdytystä. Jatkotoimenpiteinä opinnäytetyölleni on perehdytyskäytännön testaaminen ja mahdollisten parannusehdotuksien laatiminen.