Osallistamisen hyödyt ICT-palvelujen suunnittelussa
Savikumpu, Jonna (2016)
Savikumpu, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602102111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602102111
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Metsähallituksen työasema- ja käyttäjäpalvelun kehityksessä käytettyjen osallistavien menetelmien käytöstä koettua hyötyä. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin tausta-aineiston keräämisen ja tapaustutkimuksen lisäksi tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Tutkimuksessa arvioitiin myös osallistavien menetelmien soveltuvuutta ICT-palvelujen kehittämisessä. Tutkimuksen tulosten perusteella tuotettiin jatkuva soveltavan kehittämisen konsepti (JSK) ja palvelutoiminnanhallinnan avuksi integroitu palvelujen kehittämismalli. Tutkimus on laadullinen ja toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella.
Tutkimusraportissa käydään läpi millä tavalla Metsähallituksen työasema- ja käyttäjäpalvelun asiakkaita, käyttäjiä ja palvelutoimittajia osallistettiin palvelun nykytilan kartoittamisessa, kehityskohteiden valikoimisessa, kilpailuttamisessa, käyttöönotossa sekä jatkuvan palvelun kehittämisessä. Työasema- ja käyttäjäpalvelun kehityksessä hyödynnettiin muun muassa käytettävyystestausta, kyselyjä, haastatteluja, skenaarioita, palvelupolkuja, työpajoja, yhteissuunnittelua
ja havainnointia. Tapaustutkimuksen teemahaastattelujen kohderyhmänä olivat Metsähallituksen 1) loppukäyttäjä 2) sovellusvastuuhenkilö ja 3) ICT-toimittaja.
Tutkimuksen tuloksena todettiin että osallistaminen ICT-palvelujen kehityksessä kannattaa. Tutkimuksessa selvisi, että useimmat käytetyistä menetelmistä soveltuvat hyvin ICT-palvelun kehitykseen. Tutkimuksen empiirisesti osoittama käsitys ja näkemys osallistamisen kannattavuudesta tukivat teoreettista tutkimuksen lähtökohtaista olettamusta. Osallistaminen koettiin tärkeäksi jokaisessa tutkimuksen kohteena olevassa kehityskohteessa. Osallisuus lisää tunnetta oman työpanoksen tärkeydestä ja vaikuttamisen mahdollisuuksista. Vaikuttamisen mahdollisuudet koettiin positiivisena asiana riippumatta siitä, oliko osallistumisella ollut vaikutusta
lopputulokseen. Osallisuus vähentää myös osaltaan mahdollisia viestinnän puutteita. Tutkimuksen mukaan osallistaminen ei ollut kuitenkaan kaikissa kehityskohteissa riittävää ja osallistujien valintaan tulisi panostaa.
Tutkimuksen tuloksia on hyödynnetty Metsähallituksen työasema- ja käyttäjäpalveluiden jatkuvan palvelun kehityksessä. Tutkimus vahvistaa, että organisaation kannattaa yhdistellä osallistavia menetelmiä ja eri keinoja suunnitteluprosessiin. Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä sellaisessa ICT-palvelujen kehityksessä, jossa halutaan kokeilla osallistavia menetelmiä vuorovaikutussuunnittelussa.
Tutkimusraportissa käydään läpi millä tavalla Metsähallituksen työasema- ja käyttäjäpalvelun asiakkaita, käyttäjiä ja palvelutoimittajia osallistettiin palvelun nykytilan kartoittamisessa, kehityskohteiden valikoimisessa, kilpailuttamisessa, käyttöönotossa sekä jatkuvan palvelun kehittämisessä. Työasema- ja käyttäjäpalvelun kehityksessä hyödynnettiin muun muassa käytettävyystestausta, kyselyjä, haastatteluja, skenaarioita, palvelupolkuja, työpajoja, yhteissuunnittelua
ja havainnointia. Tapaustutkimuksen teemahaastattelujen kohderyhmänä olivat Metsähallituksen 1) loppukäyttäjä 2) sovellusvastuuhenkilö ja 3) ICT-toimittaja.
Tutkimuksen tuloksena todettiin että osallistaminen ICT-palvelujen kehityksessä kannattaa. Tutkimuksessa selvisi, että useimmat käytetyistä menetelmistä soveltuvat hyvin ICT-palvelun kehitykseen. Tutkimuksen empiirisesti osoittama käsitys ja näkemys osallistamisen kannattavuudesta tukivat teoreettista tutkimuksen lähtökohtaista olettamusta. Osallistaminen koettiin tärkeäksi jokaisessa tutkimuksen kohteena olevassa kehityskohteessa. Osallisuus lisää tunnetta oman työpanoksen tärkeydestä ja vaikuttamisen mahdollisuuksista. Vaikuttamisen mahdollisuudet koettiin positiivisena asiana riippumatta siitä, oliko osallistumisella ollut vaikutusta
lopputulokseen. Osallisuus vähentää myös osaltaan mahdollisia viestinnän puutteita. Tutkimuksen mukaan osallistaminen ei ollut kuitenkaan kaikissa kehityskohteissa riittävää ja osallistujien valintaan tulisi panostaa.
Tutkimuksen tuloksia on hyödynnetty Metsähallituksen työasema- ja käyttäjäpalveluiden jatkuvan palvelun kehityksessä. Tutkimus vahvistaa, että organisaation kannattaa yhdistellä osallistavia menetelmiä ja eri keinoja suunnitteluprosessiin. Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä sellaisessa ICT-palvelujen kehityksessä, jossa halutaan kokeilla osallistavia menetelmiä vuorovaikutussuunnittelussa.