PK-yrityksen tietohallintostrategia
Tuononen, Jani (2016)
Tuononen, Jani
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602192456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602192456
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ohjeistus PK-yrityksen tietohallintostrategian tekemiseen. Opinnäytetyön PK-yrityksen tietohallintostrategiasta on tarkoitus auttaa PK-yritystä arvioimaan oman tietohallintonsa nykytilan ja muutosten tarpeet. Tutkielman tulos auttaa PK-yrityksen tietohallintostrategiaa suunniteltaessa, toteutettaessa ja päivittämisessä.
Teoriaosuudessa kerrotaan, mitä on strategia ja mistä PK-yrityksen tietohallintostrategia koostuu. Strategian on tarkoitus edetä kohti haluttua päämäärää, eli visiota, ja sen tavoitteena on aina tukea yrityksen liiketoimintaa. Tietohallintostrategian tavoitteena on auttaa kehittämään yrityksen tietohallinnon kyvykkyyttä, tukea liiketoimintastrategiaa ja edetä kohti tietohallinnon omaa visiota. Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään, mitä on tietohallintostrategia PK-yrityksien kannalta. Teoriasuudessa kerrotaan myös malleista, joita PK-yritys voi hyödyntää omassa tietohallintostrategiassaan.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan PK-yrityksien tietohallintostrategiaa, mutta tutkielma toimii apuna myös yleisesti strategian suunnittelussa ja toteutuksessa. Strategiasta on pyritty tekemään helposti ymmärrettävä, vaikka se on hyvin laaja ja vaikea käsite. Tietohallintostrategiaa ei ole luotu oikealle yritykselle, vaan teoriaosuuden jälkeen esitetään viitekehys PK-yrityksen tietohallintostrategiaprosessia varten.
Jokapäiväisessä työssä onnistuminen ja yrityksen kehittyminen on paljon todennäköisempää, kun yrityksellä on olemassa suunnitelma eli strategia päämääriä ja tavoitteita varten. Strategian kannalta tärkeintä on itse strategian toteutuksessa onnistuminen, joka on yrityksissä jokapäiväistä työtä. Opinnäytetyössä strategiaprosessi jaetaan viiteen osaan, jolloin eri vaiheiden hahmottaminen on helppoa ja näin ollen kokemattomankin yrityksen on helppo ottaa siitä mallia.
Teoriaosuudessa kerrotaan, mitä on strategia ja mistä PK-yrityksen tietohallintostrategia koostuu. Strategian on tarkoitus edetä kohti haluttua päämäärää, eli visiota, ja sen tavoitteena on aina tukea yrityksen liiketoimintaa. Tietohallintostrategian tavoitteena on auttaa kehittämään yrityksen tietohallinnon kyvykkyyttä, tukea liiketoimintastrategiaa ja edetä kohti tietohallinnon omaa visiota. Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään, mitä on tietohallintostrategia PK-yrityksien kannalta. Teoriasuudessa kerrotaan myös malleista, joita PK-yritys voi hyödyntää omassa tietohallintostrategiassaan.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan PK-yrityksien tietohallintostrategiaa, mutta tutkielma toimii apuna myös yleisesti strategian suunnittelussa ja toteutuksessa. Strategiasta on pyritty tekemään helposti ymmärrettävä, vaikka se on hyvin laaja ja vaikea käsite. Tietohallintostrategiaa ei ole luotu oikealle yritykselle, vaan teoriaosuuden jälkeen esitetään viitekehys PK-yrityksen tietohallintostrategiaprosessia varten.
Jokapäiväisessä työssä onnistuminen ja yrityksen kehittyminen on paljon todennäköisempää, kun yrityksellä on olemassa suunnitelma eli strategia päämääriä ja tavoitteita varten. Strategian kannalta tärkeintä on itse strategian toteutuksessa onnistuminen, joka on yrityksissä jokapäiväistä työtä. Opinnäytetyössä strategiaprosessi jaetaan viiteen osaan, jolloin eri vaiheiden hahmottaminen on helppoa ja näin ollen kokemattomankin yrityksen on helppo ottaa siitä mallia.