Facebook osana elämää -mikä saa 20-30-vuotiaat käyttämään palvelua?
Vaarala, Minna (2016)
Vaarala, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602222522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602222522
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia, mikä saa 20–30 -vuotiaat käyttämään Facebook- pal-velua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää käyttäjien motivaatiota käyttää palvelua sekä sen tuomaa hyötyä käyttäjille. Tarkoituksena oli myös selvittää Facebookin ja käyttäjien vuo-rovaikutussuhdetta. Lisäksi tutkimuksessa oli tavoitteena saada uutta tietoa Facebookin tule-vaisuuden roolista käyttäjien elämässä.
Opinnäytetyö oli osa laajempaa kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus-hanketta, joka julkaisee uutta tietoa alati muuttuvasta kotimaisen kuluttajan käyttäytymisestä digikanavissa. Tammikuussa 2014 käynnistyneen monivuotisen hankkeen takana ovat Laurea-ammattikorkeakoulu, Mediayhtiö MTV ja digitaalisien markkinoin ajatushautomo Kurio Oy. Kurio Oy toimii hankkeen toimeksiantajana.
Teoriaosuudessa tarkastellaan ensimmäiseksi kuluttajakäyttäytymistä Facebookissa, käyttäjien kokemuksien, motiivien ja tarpeiden kautta. Seuraavaksi keskitytään Facebookin ja käyttäjien väliseen vuorovaikutussuhteeseen sekä yritysten mahdollisuuteen käyttää Facebookia markkinoinninkanavana.
Toteutettu tutkimus oli luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimuksen aineistohan-kintamenetelminä on käytetty teemahaastattelua sekä päiväkirjahavainnointia. Näiden mene-telmien avulla varmistuttiin, että tutkittavasta aiheesta saadaan mahdollisimman syvällistä tietoa ja näkökulmia.
Esitettyjen tuloksien perusteella suurimpia Facebookin käyttämisen syitä ovat yhteydenpito kavereihin ja heidän tekemiensä päivitystensä seuraaminen sekä kuvien katsominen. Facebook koettiin myös hyödylliseksi, sillä ihmiset saavat sen avulla tietoa uusimmista uutisista ja tapahtumista.Facebook koettiin myös hyväksi kanavaksi verkostoitumiseen,keskusteluun sekä yritysten markkinointiin.
Facebook saa käyttäjiltään sisältöä,sillä käyttäjät jakavat päivittäin kuvia, videoita, uutisia sekä päivityksiä. Tämä saa yritykset liittymään Facebookin, sillä he pääsevät lähemmäksi kuluttajaa, jolloin Facebook saa ansiota, koska palvelussa mainostaminen on maksullista. Yritykset koetaan Facebookin käyttäjien näkökulmasta hyvänä asiana, jos niiden ylläpitämät sivustot välittävät hyödyllistä tietoa itsestään, palveluistaan sekä tuotteistaan.
Facebookin asema on vakiintunut ja se tulee säilyttämään paikkansa näillä näkymin myös tu-levaisuudessa,sillä käyttäjät kokevat sen kokonaisvaltaiseksi ja merkitykselliseksi palveluksi. Facebookilla on paljon ominaisuuksia ja työkaluja, joita muilla sosiaalisen median kanavilla ei ole, esimerkiksi tapahtumat ja omien yhteisöjen perustaminen.Lisäksi lähes kaikenmuotoisen sisällön jakaminen onnistuu saman palvelun kautta.
Opinnäytetyö oli osa laajempaa kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus-hanketta, joka julkaisee uutta tietoa alati muuttuvasta kotimaisen kuluttajan käyttäytymisestä digikanavissa. Tammikuussa 2014 käynnistyneen monivuotisen hankkeen takana ovat Laurea-ammattikorkeakoulu, Mediayhtiö MTV ja digitaalisien markkinoin ajatushautomo Kurio Oy. Kurio Oy toimii hankkeen toimeksiantajana.
Teoriaosuudessa tarkastellaan ensimmäiseksi kuluttajakäyttäytymistä Facebookissa, käyttäjien kokemuksien, motiivien ja tarpeiden kautta. Seuraavaksi keskitytään Facebookin ja käyttäjien väliseen vuorovaikutussuhteeseen sekä yritysten mahdollisuuteen käyttää Facebookia markkinoinninkanavana.
Toteutettu tutkimus oli luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimuksen aineistohan-kintamenetelminä on käytetty teemahaastattelua sekä päiväkirjahavainnointia. Näiden mene-telmien avulla varmistuttiin, että tutkittavasta aiheesta saadaan mahdollisimman syvällistä tietoa ja näkökulmia.
Esitettyjen tuloksien perusteella suurimpia Facebookin käyttämisen syitä ovat yhteydenpito kavereihin ja heidän tekemiensä päivitystensä seuraaminen sekä kuvien katsominen. Facebook koettiin myös hyödylliseksi, sillä ihmiset saavat sen avulla tietoa uusimmista uutisista ja tapahtumista.Facebook koettiin myös hyväksi kanavaksi verkostoitumiseen,keskusteluun sekä yritysten markkinointiin.
Facebook saa käyttäjiltään sisältöä,sillä käyttäjät jakavat päivittäin kuvia, videoita, uutisia sekä päivityksiä. Tämä saa yritykset liittymään Facebookin, sillä he pääsevät lähemmäksi kuluttajaa, jolloin Facebook saa ansiota, koska palvelussa mainostaminen on maksullista. Yritykset koetaan Facebookin käyttäjien näkökulmasta hyvänä asiana, jos niiden ylläpitämät sivustot välittävät hyödyllistä tietoa itsestään, palveluistaan sekä tuotteistaan.
Facebookin asema on vakiintunut ja se tulee säilyttämään paikkansa näillä näkymin myös tu-levaisuudessa,sillä käyttäjät kokevat sen kokonaisvaltaiseksi ja merkitykselliseksi palveluksi. Facebookilla on paljon ominaisuuksia ja työkaluja, joita muilla sosiaalisen median kanavilla ei ole, esimerkiksi tapahtumat ja omien yhteisöjen perustaminen.Lisäksi lähes kaikenmuotoisen sisällön jakaminen onnistuu saman palvelun kautta.