Lääkepakkauksen merkinnät : Osana turvallista lääkehoidon toteuttamista
Takkinen, Eveliina; Pitkänen, Satu (2016)
Takkinen, Eveliina
Pitkänen, Satu
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242598
Tiivistelmä
Tulevien hoitotyön ammattilaisten tulee löytää lääkepakkauksesta oikeat tiedot antaakseen potilaalle oikean lääkkeen oikeaan aikaan ja oikeaa antotapaa käyttäen. Lääkepakkauksesta on löydettävä seuraavat tiedot: pakkauskoko ja lääkemuoto, valmisteen nimi, lääkkeen vahvuus, vaikuttava lääkeaine, apuaineet, viimeinen käyttöpäivä, itsehoitolääkkeissä käyttötarkoitus ja annosohje, Pohjoismaiden tuotenumero sekä valmistenumero. Lääkepakkauksen merkinnät hallitsemalla voi ehkäistä lääkityspoikkeaman.
Opinnäytetyö tehtiin Oulun ammattikorkeakoulun Vilho -virtuaaliseen lääkehoidon oppimisympäristöön oppimateriaaliksi Oulun ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan yksikössä sekä Kulttuurialan yksikön opiskelijan kanssa. Projektin tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo lääkepakkauksen merkinnöistä sekä 3d-mallinnos Vilho -virtuaaliseen lääkehoidon oppimisympäristöön.
Projektityön video perustuu opinnäytetyön tietoperustaan ja suunnitelmaan, joissa on hyödynnetty alan oppikirjoja, internet lähteitä, sekä kansainvälisiä että hoitoalan tutkimuksia. Kohderyhmältä saadun palautteen perusteella video oli aiheeltaan kiinnostava, lääkehoidon opiskelua tukeva ja tärkeä tuleville hoitotyön ammattilaisille. Kehittämisehdotukset koskivat videon kellertävyyttä, äänen vaihtelevuutta ja lääkepaketin liikkumista kuvassa.
Lyhyen aikavälin tavoitteena on saada opetusvideon avulla hoitotyön opiskelijat tarkastelemaan lääkepakkauksen merkintöjä. Hallitsemalla lääkepakkauksen merkinnät hoitotyön opiskelija osaa antaa potilaalle oikean lääkkeen oikeaan aikaan ja oikeaa antotapaa käyttäen. Pitkän aikavälin tavoitteena on saada tulevat hoitotyön ammattilaiset hallitsemaan lääkepakkauksen merkinnät, hyödyntämään tietoa työssään sekä viemään hyviä käytäntöjä työelämään. Tulevat hoitotyön ammattilaiset osaavat myös ohjata opiskelijoita tarkastelemaan lääkepakkauksen merkintöjä.
Kehittämis- ja jatkotutkimushaasteena on tutkimus, jossa selvitettäisiin sairaanhoitajien tietoa lääkepakkauksen merkinnöistä. Hallitsevatko sairaanhoitajat lääkepakkauksen merkinnät ja osavatko sairaanhoitajat hyödyntää lääkepakkauksen merkintöjä työssään.
Opinnäytetyö tehtiin Oulun ammattikorkeakoulun Vilho -virtuaaliseen lääkehoidon oppimisympäristöön oppimateriaaliksi Oulun ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan yksikössä sekä Kulttuurialan yksikön opiskelijan kanssa. Projektin tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo lääkepakkauksen merkinnöistä sekä 3d-mallinnos Vilho -virtuaaliseen lääkehoidon oppimisympäristöön.
Projektityön video perustuu opinnäytetyön tietoperustaan ja suunnitelmaan, joissa on hyödynnetty alan oppikirjoja, internet lähteitä, sekä kansainvälisiä että hoitoalan tutkimuksia. Kohderyhmältä saadun palautteen perusteella video oli aiheeltaan kiinnostava, lääkehoidon opiskelua tukeva ja tärkeä tuleville hoitotyön ammattilaisille. Kehittämisehdotukset koskivat videon kellertävyyttä, äänen vaihtelevuutta ja lääkepaketin liikkumista kuvassa.
Lyhyen aikavälin tavoitteena on saada opetusvideon avulla hoitotyön opiskelijat tarkastelemaan lääkepakkauksen merkintöjä. Hallitsemalla lääkepakkauksen merkinnät hoitotyön opiskelija osaa antaa potilaalle oikean lääkkeen oikeaan aikaan ja oikeaa antotapaa käyttäen. Pitkän aikavälin tavoitteena on saada tulevat hoitotyön ammattilaiset hallitsemaan lääkepakkauksen merkinnät, hyödyntämään tietoa työssään sekä viemään hyviä käytäntöjä työelämään. Tulevat hoitotyön ammattilaiset osaavat myös ohjata opiskelijoita tarkastelemaan lääkepakkauksen merkintöjä.
Kehittämis- ja jatkotutkimushaasteena on tutkimus, jossa selvitettäisiin sairaanhoitajien tietoa lääkepakkauksen merkinnöistä. Hallitsevatko sairaanhoitajat lääkepakkauksen merkinnät ja osavatko sairaanhoitajat hyödyntää lääkepakkauksen merkintöjä työssään.