Varsinais-Suomen matkailuyritysten kehitysnäkymät ja koulutustarpeet
Kinnunen, Marja (2016)
Kinnunen, Marja
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602282713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602282713
Tiivistelmä
Matkailu on toimialana trendiherkkä ja sen takia asiakkaan tarpeiden ja kulutuskäyttäytymisen muutokset voivat olla kovinkin nopeita. Pysyäkseen kilpailukykyisenä alan yritysten on muuttuvilla markkinoilla reagoitava uusiin osaamistarpeisiin ja ammattitaitovaatimuksiin ja kehitettävä henkilöstönsä osaamista. Tässä täydennyskoulutuksella on merkittävä rooli. Varsinais-Suomen maakuntastrategia 2035+ korostaa sekä ennakoivan toimintamallin ja koulutuksen laadukkuuden ja ajantasaisuuden merkitystä. Toiminta on organisoitu maakuntatasolla siten, että perustoimintamuotona ovat klusteriperusteiset työryhmät ja niiden puitteissa tehtävä ennakointityö. Tämän matkailualan työryhmän toimeksiannosta tutkittiin Varsinais-Suomen matkailualan toimijoiden koulutustarpeita ja kehitysnäkymiä marraskuussa 2015.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kyselytutkimukseen perustuen selvittää, millaisia koulutustarpeita Varsinais-Suomen alueen matkailualan yrityksissä on sekä selvittää, millaiset ovat alan kehitysnäkymät. Tämän lisäksi tavoitteena oli Varsinais-Suomessa toimivien alan oppilaitosten kanssa sopia yhteistyöstä sähköisen koulutuskalenterin tai vastaavan laatimisessa. Tällä hetkellä tietoja alueen matkailualan koulutuksista ei ole helppokäyttöisessä muodossa missään, eikä muutoinkaan koottuna niin, että koulutusta tarvitsevat saisivat tietoa helposti. Työn teoriaosuus koostuu pääosin kirjallisista lähteistä, jotka käsittelevät matkailua toimialana, toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, matkailua muokkaavia megatrendejä, Suomen matkailun organisoitumista, osaamistarpeita sekä osaamista strategisena teemana.
Työn tuloksena saatiin selville, mitä osaamistarpeita yrityksissä on. Sosiaalisen median käytössä erityisesti markkinoinnissa vaikuttaisi olevan yksi osaamiskapeikoista ja se vaatinee täydennyskoulutusta, samoin monikulttuurisuus ja tietotekniset valmiudet. Muitakin tarpeita ilmeni. Tutkimuksessa lisäksi selvitettiin, miten yrityksissä suhtaudutaan tulevaisuuteen ja sen mukanaan tuomiin ilmiöihin. Kehitysnäkymät olivat pääosin optimistisia ja suhtautuminen tulevaisuuteen positiivista. Tulevaisuudessa elinkeinoelämä tarvitsee kehittymisen tueksi vahvan perus-osaamisen ja laajat mahdollisuudet osaamisen kehittämiseen koko työuran ajan.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kyselytutkimukseen perustuen selvittää, millaisia koulutustarpeita Varsinais-Suomen alueen matkailualan yrityksissä on sekä selvittää, millaiset ovat alan kehitysnäkymät. Tämän lisäksi tavoitteena oli Varsinais-Suomessa toimivien alan oppilaitosten kanssa sopia yhteistyöstä sähköisen koulutuskalenterin tai vastaavan laatimisessa. Tällä hetkellä tietoja alueen matkailualan koulutuksista ei ole helppokäyttöisessä muodossa missään, eikä muutoinkaan koottuna niin, että koulutusta tarvitsevat saisivat tietoa helposti. Työn teoriaosuus koostuu pääosin kirjallisista lähteistä, jotka käsittelevät matkailua toimialana, toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, matkailua muokkaavia megatrendejä, Suomen matkailun organisoitumista, osaamistarpeita sekä osaamista strategisena teemana.
Työn tuloksena saatiin selville, mitä osaamistarpeita yrityksissä on. Sosiaalisen median käytössä erityisesti markkinoinnissa vaikuttaisi olevan yksi osaamiskapeikoista ja se vaatinee täydennyskoulutusta, samoin monikulttuurisuus ja tietotekniset valmiudet. Muitakin tarpeita ilmeni. Tutkimuksessa lisäksi selvitettiin, miten yrityksissä suhtaudutaan tulevaisuuteen ja sen mukanaan tuomiin ilmiöihin. Kehitysnäkymät olivat pääosin optimistisia ja suhtautuminen tulevaisuuteen positiivista. Tulevaisuudessa elinkeinoelämä tarvitsee kehittymisen tueksi vahvan perus-osaamisen ja laajat mahdollisuudet osaamisen kehittämiseen koko työuran ajan.