Instagram-markkinointikampanja Helsingin Radisson Blu Royal Hotellille
Erkola, Petro (2016)
Erkola, Petro
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602292747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602292747
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Helsingin Radisson Blu Royal Hotellille Instagram-markkinointikampanja. Instagram on kuvien ja videoiden jakamiseen tarkoitettu sosiaalisen median sovellus. Kampanjan tarkoituksena oli saada näkyvyyttä toimeksiantajalle kampanjan aikana, sekä nostaa heidän Instagram-seuraajien määrä yli 1000:een. Uusia seuraajia pyrittiin saamaan pääosin suomalaisista noin 23–65-vuotiaista ihmisistä. Lisäksi kampanjan oli tarkoitus herättää positiivisia mielikuvia hotellista tuotetun sisällön avulla.
Työn teoriaosuus käsittelee Instagramin lisäksi sosiaalista mediaa yleisesti ja muita sosiaalisen median kanavia, jotka liittyvät Instagramiin tai Royal-hotelliin. Työssä kerrotaan tarkemmin Instagramin käytöstä, markkinoinnista sen avulla sekä toimeksiantajan sosiaalisen median käytöstä. Empiirinen osuus on kuvaus markkinointikampanjan suunnittelusta, toteu-tuksesta ja sen tuloksista.
Kampanjan suunnittelu aloitettiin kesäkuussa 2015, ja sen oli tarkoitus olla visuaalinen ja huomiota herättävä. Kampanjan tyypiksi valittiin Instagramissa järjestettävä arvonta, jossa Royal-hotellin seuraajien kesken arvottiin lahjakortti hotellin sviittiin. Kampanja toteutettiin vuoden 2015 heinäkuussa, jonka aikana arvontaa markkinoitiin eri keinoin sosiaalisessa mediassa. Varsinainen arvonta suoritettiin 1. elokuuta, jolloin Royalin Instagram-tilin seuraajamäärä oli selkeästi yli tavoitteen, 1130. Markkinointikampanjan toteutus sujui suunnitelman mukaan, ja sen kaikkiin tavoitteisiin päästiin.
Tämä työ antaa Royal-hotellille ajatuksia ja ohjeita siitä, kuinka Instagramia ja muita sosiaalisen median palveluita voidaan hyödyntää jatkossa yritystoiminnassa. Työn pohjalta Royal-hotellin on suositeltavaa jatkaa visuaalisen sisällön tuottamista ja kilpailujen järjestämistä, sillä niiden avulla yrityksen tilille saatiin suuri määrä uusia seuraajia. Lisäksi on suositelta-vaa, että resursseja sosiaalisen median ylläpitämiseen lisätään jatkossa, jolloin useamman kanavan hyödyntäminen ja sisällön tuottaminen tehostuu.
Työn teoriaosuus käsittelee Instagramin lisäksi sosiaalista mediaa yleisesti ja muita sosiaalisen median kanavia, jotka liittyvät Instagramiin tai Royal-hotelliin. Työssä kerrotaan tarkemmin Instagramin käytöstä, markkinoinnista sen avulla sekä toimeksiantajan sosiaalisen median käytöstä. Empiirinen osuus on kuvaus markkinointikampanjan suunnittelusta, toteu-tuksesta ja sen tuloksista.
Kampanjan suunnittelu aloitettiin kesäkuussa 2015, ja sen oli tarkoitus olla visuaalinen ja huomiota herättävä. Kampanjan tyypiksi valittiin Instagramissa järjestettävä arvonta, jossa Royal-hotellin seuraajien kesken arvottiin lahjakortti hotellin sviittiin. Kampanja toteutettiin vuoden 2015 heinäkuussa, jonka aikana arvontaa markkinoitiin eri keinoin sosiaalisessa mediassa. Varsinainen arvonta suoritettiin 1. elokuuta, jolloin Royalin Instagram-tilin seuraajamäärä oli selkeästi yli tavoitteen, 1130. Markkinointikampanjan toteutus sujui suunnitelman mukaan, ja sen kaikkiin tavoitteisiin päästiin.
Tämä työ antaa Royal-hotellille ajatuksia ja ohjeita siitä, kuinka Instagramia ja muita sosiaalisen median palveluita voidaan hyödyntää jatkossa yritystoiminnassa. Työn pohjalta Royal-hotellin on suositeltavaa jatkaa visuaalisen sisällön tuottamista ja kilpailujen järjestämistä, sillä niiden avulla yrityksen tilille saatiin suuri määrä uusia seuraajia. Lisäksi on suositelta-vaa, että resursseja sosiaalisen median ylläpitämiseen lisätään jatkossa, jolloin useamman kanavan hyödyntäminen ja sisällön tuottaminen tehostuu.