Monikamera : Mitä ohjaajalta vaaditaan onnistuneen monikameratuotannon tekemiseen?
Tuomela, Marika (2016)
Tuomela, Marika
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603022795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603022795
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössäni tutkin, mitä vaaditaan tapahtuman monikameratuotannon tekemiseen. Painopisteenä työssäni on tarkkailla monikameratyöskentelyä nimenomaan ohjaajan näkökulmasta. Tutkimuksessani pyrin selvittämään ennakkosuunnittelun, harjoittelun ja ryhmätyöskentelyn merkitystä tuotannon onnistumisessa. Erittelen myös, mitä ohjaajalta vaaditaan ja miten työryhmässä vallitseva ilmapiiri luodaan kannustavaksi ja miten ilmapiiri vaikuttaa lopputulokseen.
Avaan lukijalle käsitystä siitä, kuinka työskentelytavat eroavat, kun kyseessä on monikameratuotanto tai yksikameratoteutus, projisointi, suora lähetys, livetallennus tai kuten opinnäytetyön produktio-osassa, taltiointi, jossa kukin kamera nauhoitti omaa kuvaansa jälkikäsittelyä varten samanaikaisesti, kun siitä leikattiin myös valmista kokonaisuutta. Selvitän myös lukijalle monikameratyöskentelyn tekniikkaa ja yleisiä periaatteita ja käytäntöjä. Tavoitteenani on, että opinnäytetyöni voi auttaa lukijaa oman tuotantonsa ennakkosuunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyöni produktio-osana toimin Oulun musiikkilukion Löpöti-musikaalin monikamera-taltioinnin ohjaajana ja vastasin näytöksen liveleikkausten jälkieditoimisesta valmiiksi kokonaisuudeksi DVD-levylle. Toteutimme kuvauksen opiskelijatyönä kolmella kameralla sekä muulla koulun laitteistolla ja tuotantoryhmään kuului itseni lisäksi kuusi henkilöä; kolme kuvaajaa, kuvamiksaaja, äänimiksaaja, sekä tuottaja. Käytän hyväkseni opinnäytetyöni kirjallisessa osassa myös muita aiempia kokemuksiani monikameratyöskentelyn parissa.
Avaan lukijalle käsitystä siitä, kuinka työskentelytavat eroavat, kun kyseessä on monikameratuotanto tai yksikameratoteutus, projisointi, suora lähetys, livetallennus tai kuten opinnäytetyön produktio-osassa, taltiointi, jossa kukin kamera nauhoitti omaa kuvaansa jälkikäsittelyä varten samanaikaisesti, kun siitä leikattiin myös valmista kokonaisuutta. Selvitän myös lukijalle monikameratyöskentelyn tekniikkaa ja yleisiä periaatteita ja käytäntöjä. Tavoitteenani on, että opinnäytetyöni voi auttaa lukijaa oman tuotantonsa ennakkosuunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyöni produktio-osana toimin Oulun musiikkilukion Löpöti-musikaalin monikamera-taltioinnin ohjaajana ja vastasin näytöksen liveleikkausten jälkieditoimisesta valmiiksi kokonaisuudeksi DVD-levylle. Toteutimme kuvauksen opiskelijatyönä kolmella kameralla sekä muulla koulun laitteistolla ja tuotantoryhmään kuului itseni lisäksi kuusi henkilöä; kolme kuvaajaa, kuvamiksaaja, äänimiksaaja, sekä tuottaja. Käytän hyväkseni opinnäytetyöni kirjallisessa osassa myös muita aiempia kokemuksiani monikameratyöskentelyn parissa.