Anestesiahoidon osaaminen perioperatiivisen hoitotyön perusharjoittelussa : teemahaastattelu anestesiasairaanhoitajille
Hartikainen, Saara; Komulainen, Jenna (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hartikainen, Saara
Komulainen, Jenna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603042850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603042850
Tiivistelmä
Perioperatiivinen hoitotyö on leikkaus- ja anestesiayksiköissä sekä kirurgisissa yksiköissä tapahtuvaa kirurgisen potilaan hoitoa. Anestesiasairaanhoitaja voi työskennellä potilaan perioperatiivisen hoitopolun pre-, intra- tai postoperatiivisessa vaiheessa eli ennen leikkausta, leikkauksen aikana tai sen jälkeen.
Savonia-ammattikorkeakoulun uusimmassa opetussuunnitelmassa perioperatiivisen hoitotyön opintojakso koostuu teoriaopinnoista, taitopajoista, simulaatio-opinnoista ja ohjatusta harjoittelusta. Opintojaksoon sisältyvien simulaatio-opintojen tavoitteena on edistää opiskelijoiden perioperatiivisen hoitotyön osaamista käytännössä, mukaan lukien ohjatussa perusharjoittelussa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää anestesiasairaanhoitajien kokemuksia hoitotyönopiskelijoiden anestesiahoidon osaamisesta perioperatiivisen hoitotyön perusharjoittelussa. Tavoitteena oli koota tietoa, jonka avulla Savonia-ammattikorkeakoulu voi kehittää perioperatiivisen hoitotyön simulaatio-opetustaan tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto kerättiin anestesiasairaanhoitajien teemahaastatteluilla. Kerätty aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Teemahaastatteluissa anestesiasairaanhoitajat kuvailivat hoitotyön opiskelijoiden anestesiahoidon osaamista vaihtelevaksi. Pienen avun turvin erilaiset kädentaitoja vaativat toimenpiteet sujuivat opiskelijoilta hyvin. Lisäksi eettinen- ja turvallisuusosaaminen hallittiin pääsääntöisesti. Puutteita sen sijaan ilmeni lääkelaskennassa ja fysiologian osaamisessa. Yhdeksi tärkeimmäksi simulaatio-opetuksen aiheeksi anestesiasairaanhoitajat nimesivät anestesian aloituksen, koska tällöin yhteen simulaatioharjoitukseen voitaisiin sisällyttää useampi teema, kuten raportointi, saliin saapuminen ja yleisanestesian aloitus.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Savonia-ammattikorkeakoulun perioperatiivisen hoitotyön simulaatio-opetuksen kehittämisessä, jotta se vastaisi paremmin käytännön työn vaatimuksia ja antaisi aikaisempaa parempia valmiuksia ohjattuun harjoitteluun. Perioperatiivisen hoitotyön opintojaksoon sisältyvän teoriaopetuksen ja käytännön harjoittelujen lisäksi opiskelijoiden tulee kuitenkin opiskella myös itsenäisesti ja ymmärtää oma vastuunsa asiayhteyksien hallitsemisesta.
Savonia-ammattikorkeakoulun uusimmassa opetussuunnitelmassa perioperatiivisen hoitotyön opintojakso koostuu teoriaopinnoista, taitopajoista, simulaatio-opinnoista ja ohjatusta harjoittelusta. Opintojaksoon sisältyvien simulaatio-opintojen tavoitteena on edistää opiskelijoiden perioperatiivisen hoitotyön osaamista käytännössä, mukaan lukien ohjatussa perusharjoittelussa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää anestesiasairaanhoitajien kokemuksia hoitotyönopiskelijoiden anestesiahoidon osaamisesta perioperatiivisen hoitotyön perusharjoittelussa. Tavoitteena oli koota tietoa, jonka avulla Savonia-ammattikorkeakoulu voi kehittää perioperatiivisen hoitotyön simulaatio-opetustaan tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto kerättiin anestesiasairaanhoitajien teemahaastatteluilla. Kerätty aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Teemahaastatteluissa anestesiasairaanhoitajat kuvailivat hoitotyön opiskelijoiden anestesiahoidon osaamista vaihtelevaksi. Pienen avun turvin erilaiset kädentaitoja vaativat toimenpiteet sujuivat opiskelijoilta hyvin. Lisäksi eettinen- ja turvallisuusosaaminen hallittiin pääsääntöisesti. Puutteita sen sijaan ilmeni lääkelaskennassa ja fysiologian osaamisessa. Yhdeksi tärkeimmäksi simulaatio-opetuksen aiheeksi anestesiasairaanhoitajat nimesivät anestesian aloituksen, koska tällöin yhteen simulaatioharjoitukseen voitaisiin sisällyttää useampi teema, kuten raportointi, saliin saapuminen ja yleisanestesian aloitus.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Savonia-ammattikorkeakoulun perioperatiivisen hoitotyön simulaatio-opetuksen kehittämisessä, jotta se vastaisi paremmin käytännön työn vaatimuksia ja antaisi aikaisempaa parempia valmiuksia ohjattuun harjoitteluun. Perioperatiivisen hoitotyön opintojaksoon sisältyvän teoriaopetuksen ja käytännön harjoittelujen lisäksi opiskelijoiden tulee kuitenkin opiskella myös itsenäisesti ja ymmärtää oma vastuunsa asiayhteyksien hallitsemisesta.