"Vauvasta kouluikään" -verkkopalvelu : verkkosivuston viestintäsuunnitelma
Miettinen, Petra; Roslander, Outi (2015)
Miettinen, Petra
Roslander, Outi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603012787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603012787
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda viestintäsuunnitelma Terveyden ja Hyvinvoinnin laitoksen (THL) uudelle verkkopalvelulle ”Vauvasta kouluikään”. Tavoitteenamme on luoda käyttökelpoinen suunnitelma verkkosivustosta tiedottamiseen. Opinnäytetyö on osa Metropolia Ammattikorkeakoulun ja THL:n yhteistä hanketta. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Verkkopalvelun taustalla on vuonna 2004 alkanut Urbaani Vanhemmuus -hanke. Alkuperäisen Internet-sivuston alusta ei olisi kestänyt valtakunnallista käyttöä, joten THL otti johtovastuun sivuston kehittämisessä ja julkaisemisessa.
Verkkosivustolla on tietoa raskaudesta ja sen suunnittelusta, sikiön kehityksestä sekä lapsen kasvusta ja kehityksestä syntymästä koulun aloittamiseen. Kohderyhmään kuuluvat lasta suunnittelevat ja raskaana olevat perheet sekä alle kouluikäisten lasten vanhemmat. Myös raskaana olevien, alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä kanssa työskentelevät terveydenhuoltoalan ammattilaiset sekä opiskelijat ovat osa kohderyhmää.
Viestintäsuunnitelmassa märitellään viestinnän suunnittelu, toteutus ja seuranta. Viestintäsuunnitelman tavoitteena on sivuston näkyvyyden ja tunnettavuuden lisääminen erilaisten viestintäkanavien avulla. Viestintäkanavat valitaan kohderyhmän, toivotun tuloksen ja budjetin mukaan. Käytetyimpiä viestintäkanavia ovat Internet, televisio, lehdet ja radio. Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan viestinnän välineenä. Viestinnän toteutumista ja tuloksia arvioidaan ja mitataan. Myös viestintäsuunnitelmaa ja sen toteutumista tulee arvioida.
Toivomme, että opinnäytetyötämme voidaan hyödyntää myös, kun halutaan tiedottaa muista terveydenhuollon innovaatioista.
Verkkopalvelun taustalla on vuonna 2004 alkanut Urbaani Vanhemmuus -hanke. Alkuperäisen Internet-sivuston alusta ei olisi kestänyt valtakunnallista käyttöä, joten THL otti johtovastuun sivuston kehittämisessä ja julkaisemisessa.
Verkkosivustolla on tietoa raskaudesta ja sen suunnittelusta, sikiön kehityksestä sekä lapsen kasvusta ja kehityksestä syntymästä koulun aloittamiseen. Kohderyhmään kuuluvat lasta suunnittelevat ja raskaana olevat perheet sekä alle kouluikäisten lasten vanhemmat. Myös raskaana olevien, alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä kanssa työskentelevät terveydenhuoltoalan ammattilaiset sekä opiskelijat ovat osa kohderyhmää.
Viestintäsuunnitelmassa märitellään viestinnän suunnittelu, toteutus ja seuranta. Viestintäsuunnitelman tavoitteena on sivuston näkyvyyden ja tunnettavuuden lisääminen erilaisten viestintäkanavien avulla. Viestintäkanavat valitaan kohderyhmän, toivotun tuloksen ja budjetin mukaan. Käytetyimpiä viestintäkanavia ovat Internet, televisio, lehdet ja radio. Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan viestinnän välineenä. Viestinnän toteutumista ja tuloksia arvioidaan ja mitataan. Myös viestintäsuunnitelmaa ja sen toteutumista tulee arvioida.
Toivomme, että opinnäytetyötämme voidaan hyödyntää myös, kun halutaan tiedottaa muista terveydenhuollon innovaatioista.