Seinäjoen keskustan asukkaiden ostokäyttäytyminen : Case: Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa
Huhtasaari, Miia (2016)
Huhtasaari, Miia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603072926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603072926
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Seinäjoen keskustan asukkaiden päivittäistavarakaupan valitsemiseen vaikuttavia tekijöitä. Työn ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä päivittäistavarakauppaan Suomessa. Toisena tavoitteena oli perehtyä ostokäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin. Kolmantena tavoitteena oli tutustua markkinoinnin kilpailukeinoihin päivittäistavarakaupassa. Neljäntenä tavoitteena oli perehtyä asiakassuhdemarkkinointiin. Viidentenä tavoitteena oli toteuttaa ostokäyttäytymistutkimus Seinäjoen keskustan asukkaille.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja toteutettiin puhelinhaastatteluina Seinäjoen keskustassa asuville 150 henkilölle. Tavoitteena oli saada sopiva joukko sekä jo S-ryhmän keskustan päivittäistavarakaupassa asioivia henkilöitä että henkilöitä, jotka syystä tai toisesta eivät keskustan S-ryhmän toimipisteessä asioineet. Analyysin kannalta tutkimukseen saatiin vastaajia riittävä määrä sekä keskustan S-ryhmän päivittäistavarakaupan asiakkaita että ei-asiakkaita.
Tutkimustulosten pohjalta pystyttiin selvittämään, kuinka moni vastaajista oli jo S-ryhmän asiakas ja kuinka moni ei, sekä mitkä tekijät saivat asiakkaat asioimaan joko S-ryhmän kaupassa tai kokonaan muualla päivittäistavaraostoksia hoitaes-saan. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa, miksi ennen asioineet asiakkaat olivat siirtyneet muualle. Lisäksi tutkimuksen avulla saatiin selville, että S-ryhmä on asiakkaiden eniten suosima kaupparyhmittymä Seinäjoella, kun puhutaan päivittäisten tavaroiden hankkimisesta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta S-market Lehtisen tarjoavan asiakkaille hyvin peruskäyttöön tarkoitetut päivittäistavarat. Asiakkaat kaipaavat kuitenkin tänä päivänä monesti entistäkin monipuolisempia valikoimia, muita palveluita päivittäistavarakaupan yhteydessä, helppoa saatavuutta ja lisäksi asiakkaat ovat yhä hintatietoisempia, mikä vaikuttaa osaltaan ostokäyttäytymiseen.
Tämä työ antaa kuvan siitä, millaista on Seinäjoen keskustan asukkaiden ostokäyttäytyminen, heidän mieltymyksensä ja mitkä tekijät vaikuttavat heidän ostopaikan valintaansa.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja toteutettiin puhelinhaastatteluina Seinäjoen keskustassa asuville 150 henkilölle. Tavoitteena oli saada sopiva joukko sekä jo S-ryhmän keskustan päivittäistavarakaupassa asioivia henkilöitä että henkilöitä, jotka syystä tai toisesta eivät keskustan S-ryhmän toimipisteessä asioineet. Analyysin kannalta tutkimukseen saatiin vastaajia riittävä määrä sekä keskustan S-ryhmän päivittäistavarakaupan asiakkaita että ei-asiakkaita.
Tutkimustulosten pohjalta pystyttiin selvittämään, kuinka moni vastaajista oli jo S-ryhmän asiakas ja kuinka moni ei, sekä mitkä tekijät saivat asiakkaat asioimaan joko S-ryhmän kaupassa tai kokonaan muualla päivittäistavaraostoksia hoitaes-saan. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa, miksi ennen asioineet asiakkaat olivat siirtyneet muualle. Lisäksi tutkimuksen avulla saatiin selville, että S-ryhmä on asiakkaiden eniten suosima kaupparyhmittymä Seinäjoella, kun puhutaan päivittäisten tavaroiden hankkimisesta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta S-market Lehtisen tarjoavan asiakkaille hyvin peruskäyttöön tarkoitetut päivittäistavarat. Asiakkaat kaipaavat kuitenkin tänä päivänä monesti entistäkin monipuolisempia valikoimia, muita palveluita päivittäistavarakaupan yhteydessä, helppoa saatavuutta ja lisäksi asiakkaat ovat yhä hintatietoisempia, mikä vaikuttaa osaltaan ostokäyttäytymiseen.
Tämä työ antaa kuvan siitä, millaista on Seinäjoen keskustan asukkaiden ostokäyttäytyminen, heidän mieltymyksensä ja mitkä tekijät vaikuttavat heidän ostopaikan valintaansa.