Työllisyysohjaajan toimenkuva Siuntion kunnassa
Terävesi, Jaana (2016)
Terävesi, Jaana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602182371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602182371
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda Siuntion kunnan sosiaalitoimistossa työskentelevälle sosionomille työllisyysohjaajan asiakasohjauksen malli ja sanallinen toimenkuva. Kehittämistutkimuksessa selvitettiin työllisyysohjaajan tehtäviä ja mistä asiakkaat ohjautuvat ja keiden kanssa tehdään yhteistyötä asiakasprosessin aikana. Työllisyysohjaaja työskentelee pitkäaikaistyöttömien kanssa, joiden työmarkkinatuesta kunta joutuu maksamaan osan Kansaneläkelaitokselle ja/tai jotka saavat toimeentulotukea työttömyyden vuoksi. Kunta liittää asiakasohjausmallin prosessikaaviopankkiinsa ja käyttää sitä sekä sanallista toimenkuvaa työllisyysohjaajan rekrytointiprosessissa ja perehdyttämisessä. Asiakasohjausmallia käytetään myös rakennettaessa TYP-yhteistyötä. TYP on työllistymistä edistävä monialainen palvelu, jossa Kansaneläkelaitos, työ- ja elinkeinotoimisto sekä kunta palvelevat yhdessä pitkäaikaistyöttömiä.
Opinnäytetyö toteutettiin hankkeistettuna kehittämistutkimuksena, joka eteni spagettimaisen prosessin mukaisesti. Kyseisessä mallissa kehittäminen etenee useina eri prosesseina, jotka kulkevat limittäin toistensa lomassa ja välillä jopa katkeillen, tilannekohtaisesti reagoiden. Arviointia tapahtuu koko ajan ja se ohjaa toimintaa. Aineisto kerättiin tutkijan muistiinpanoista, päiväkirjoista, keskusteluista ja haastatteluista. Lait ohjaavat toimintaa. Arviointikeskustelussa saatiin tietoa siitä, mikä on muuttunut ja miten verrattuna alkutilanteeseen. Asiakasohjausmalli rakentui prosessin edetessä lopulliseen muotoonsa.
Kehittämistutkimuksen tuotoksina syntyivät asiakasohjausmalli, jossa toimijat ja prosessin eteneminen on kuvattu sekä sanallinen toimenkuva, josta selviävät työllisyysohjaajan tehtävät. Nämä ovat opinnäytetyön liitteinä. Työllisyysohjaaja koordinoi asiakkaan etenemistä prosessissa kuntouttavan sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen keinoin. Jatkotutkimusehdotuksena esitän asiakkaiden mielipiteen selvittämistä työllisyysohjaajan kanssa työskentelyn vaikuttavuudesta ja TYP-työskentelyn rakentumisesta kunnan työllisyysohjaajan näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin hankkeistettuna kehittämistutkimuksena, joka eteni spagettimaisen prosessin mukaisesti. Kyseisessä mallissa kehittäminen etenee useina eri prosesseina, jotka kulkevat limittäin toistensa lomassa ja välillä jopa katkeillen, tilannekohtaisesti reagoiden. Arviointia tapahtuu koko ajan ja se ohjaa toimintaa. Aineisto kerättiin tutkijan muistiinpanoista, päiväkirjoista, keskusteluista ja haastatteluista. Lait ohjaavat toimintaa. Arviointikeskustelussa saatiin tietoa siitä, mikä on muuttunut ja miten verrattuna alkutilanteeseen. Asiakasohjausmalli rakentui prosessin edetessä lopulliseen muotoonsa.
Kehittämistutkimuksen tuotoksina syntyivät asiakasohjausmalli, jossa toimijat ja prosessin eteneminen on kuvattu sekä sanallinen toimenkuva, josta selviävät työllisyysohjaajan tehtävät. Nämä ovat opinnäytetyön liitteinä. Työllisyysohjaaja koordinoi asiakkaan etenemistä prosessissa kuntouttavan sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen keinoin. Jatkotutkimusehdotuksena esitän asiakkaiden mielipiteen selvittämistä työllisyysohjaajan kanssa työskentelyn vaikuttavuudesta ja TYP-työskentelyn rakentumisesta kunnan työllisyysohjaajan näkökulmasta.