Projektijohtamisen kehittäminen Kangasniemen kunnan toimistopalveluissa
Väisänen, Saila (2016)
Väisänen, Saila
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603082955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603082955
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin projektijohtamista Kangasniemen kunnan toimistopalvelut-yksikössä. Opinnäytetyötä varten toteutettiin tapaustutkimus, jolla kartoitettiin toimistopalveluiden projektijohtamisen nykytila, yhtenäisen projektijohtamiskulttuurin positiiviset vaikutukset toimistopalveluihin ja se, millä keinoilla projektijohtamista voitaisiin kehittää toimistopalveluissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimistopalveluiden projektijohtamista niin, että uusia projekteja on helppo lähteä toteuttamaan ja projektityöskentelystä saadaan maksimaalinen hyöty irti. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli puolestaan aikaan saada kunnan toimistopalveluihin yhteinen toimintaohje projektipäälliköille ja luoda mallipohjat projektisuunnitelmille sekä projektien loppuraporteille.
Opinnäytetyön sisältämä teoriakatsaus painottuu projekteihin, projektijohtamiseen, projektinhallintaan sekä projektityöskentelyn onnistumisen edellytyksiin. Työ sisältää myös Kangasniemen kunnan ja toimistopalvelut-yksikön esittelyt sekä perehtymisen yhteen kunnassa juuri päättyneeseen it-projektiin.
Teemahaastattelujen, havainnoinnin ja dokumenttien kautta kerätty tutkimusaineisto osoitti toimistopalveluiden projektijohtamisen olevan melko hyvällä pohjalla, mutta projektijohtamiskulttuurin yhtenäistämistä toivottiin. Keskeisimmiksi asioiksi projektien onnistumisen kannalta haastatteluissa nousivat muun muassa projektipäällikön vahva visio lopputuloksesta, ylemmän johdon vahva tuki, hyvä yhteistyö toimijoiden kesken, riittävän pitkä aikataulutus projektille, tiedottaminen, projektiryhmän jäsenten sitouttaminen tehtäviinsä sekä projektipäällikölle uskotun vastuun kantaminen. Haastatteluissa nousi esille, että toimistopalveluissa projektien jälkeiseen seurantaan ja näkyvään projektidokumentointiin tulee panostaa jatkossa enemmän.
Toimistopalveluiden yksittäiset projektit olivat laadukkaita. Tämä osaltaan oli mahdollistanut tietojärjestelmien uusimisen nopealla aikataululla it-projektien muodossa. Etenkin oli onnistuttu muun muassa budjettien ja aikataulujen suunnittelussa ja niissä pysymisessä, projektipäälliköiden valinnoissa, luottavaisen suhteen rakentamisessa ohjelman toimittajan kanssa sekä projektiryhmän tiimityöskentelyssä.
Opinnäytetyön sisältämä teoriakatsaus painottuu projekteihin, projektijohtamiseen, projektinhallintaan sekä projektityöskentelyn onnistumisen edellytyksiin. Työ sisältää myös Kangasniemen kunnan ja toimistopalvelut-yksikön esittelyt sekä perehtymisen yhteen kunnassa juuri päättyneeseen it-projektiin.
Teemahaastattelujen, havainnoinnin ja dokumenttien kautta kerätty tutkimusaineisto osoitti toimistopalveluiden projektijohtamisen olevan melko hyvällä pohjalla, mutta projektijohtamiskulttuurin yhtenäistämistä toivottiin. Keskeisimmiksi asioiksi projektien onnistumisen kannalta haastatteluissa nousivat muun muassa projektipäällikön vahva visio lopputuloksesta, ylemmän johdon vahva tuki, hyvä yhteistyö toimijoiden kesken, riittävän pitkä aikataulutus projektille, tiedottaminen, projektiryhmän jäsenten sitouttaminen tehtäviinsä sekä projektipäällikölle uskotun vastuun kantaminen. Haastatteluissa nousi esille, että toimistopalveluissa projektien jälkeiseen seurantaan ja näkyvään projektidokumentointiin tulee panostaa jatkossa enemmän.
Toimistopalveluiden yksittäiset projektit olivat laadukkaita. Tämä osaltaan oli mahdollistanut tietojärjestelmien uusimisen nopealla aikataululla it-projektien muodossa. Etenkin oli onnistuttu muun muassa budjettien ja aikataulujen suunnittelussa ja niissä pysymisessä, projektipäälliköiden valinnoissa, luottavaisen suhteen rakentamisessa ohjelman toimittajan kanssa sekä projektiryhmän tiimityöskentelyssä.