Uusi laivapalvelu eläkeläisille palvelumuotoilun keinoin
Kontio, Mikko; Laaksonen, Riitta (2016)
Kontio, Mikko
Laaksonen, Riitta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603072937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603072937
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi eläkeläisille sopiva palvelu Tallink Siljan uudelle laivalle, joka tulee Helsingin ja Tallinnan väliseen nopeaan Shuttle-liikenteeseen vuonna 2017. Eläkeläiset ovat jatkuvasti kasvava tulevaisuuden kohderyhmä ja siten myös tärkeä Tallink Silja Oy:lle. Tavoitteena oli tuottaa useita eläkeläisten tarpeisiin sopivia uusia palveluideoita, joilla olisi aidosti menestymismahdollisuuksia ja kaupallista merkitystä toimeksiantajalle. Syntyneitä ideoita ei ollut tarkoitus rakentaa lopulliseen muotoon tässä opinnäytetyössä, vaan löytää konkreettisia ideoita toimeksiantajan itsensä jatkojalostettavaksi käytäntöön.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön viitekehyksenä ovat palvelujen kehittäminen, laivamatkailu ja eläkeläiset kohderyhmänä. Käytetty palvelumuotoiluprosessi mukailee Stefan Moritzin ja Juha Tuulaniemen teorioita, joista on tiivistetty kolmivaiheinen prosessi ymmärrä – kehitä – toteuta. Ymmärrä–vaiheen menetelmänä ovat oppimiskahvila ja trenditutkimus. Kehitä–vaiheessa hyödynnettiin 8x8–menetelmää ymmärrä–vaiheen tulosten jatkojalostamiseen. Kehitä-vaiheessa syntyneet palveluideat visualisoitiin myyntiesitteiksi, joiden avulla eläkeläiset ja toimeksiantajayritys arvioivat palveluideoita. Lopullisia opinnäytetyön tuloksena syntyneitä palveluideoita muokattiin tämän jälkeen niin, että ne vastaisivat mahdollisimman hyvin eläkeläisten sekä toimeksiantajan tarpeita.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset ovat kolme uutta laivapalveluideaa eläkeläiskohderyhmälle. Nämä palveluideat ovat laivakävely, Shuttle Salongid&Shop ja kaskukaraoke. Tulokset on esitetty myyntiesitteinä, joihin on lisätty palvelukohtaiset business points -esitteet. Lisäksi työn tuloksena syntyi muita palveluideoita, joita toimeksiantajayritys voi halutessaan käyttää esimerkiksi muilla yhtiön laivoilla.
Opinnäytetyö onnistui tavoitteessaan tuottaa useita toteuttamiskelpoisia palveluideoita toimeksiantajalle. Opinnäytetyön toimeksiantajan arvioinnin perusteella ainakin laivakävely–palvelu tullaan toteuttamaan. Myös eläkeläisten arvion mukaan syntyneet palveluideat sopivat heidän tarpeisiinsa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön viitekehyksenä ovat palvelujen kehittäminen, laivamatkailu ja eläkeläiset kohderyhmänä. Käytetty palvelumuotoiluprosessi mukailee Stefan Moritzin ja Juha Tuulaniemen teorioita, joista on tiivistetty kolmivaiheinen prosessi ymmärrä – kehitä – toteuta. Ymmärrä–vaiheen menetelmänä ovat oppimiskahvila ja trenditutkimus. Kehitä–vaiheessa hyödynnettiin 8x8–menetelmää ymmärrä–vaiheen tulosten jatkojalostamiseen. Kehitä-vaiheessa syntyneet palveluideat visualisoitiin myyntiesitteiksi, joiden avulla eläkeläiset ja toimeksiantajayritys arvioivat palveluideoita. Lopullisia opinnäytetyön tuloksena syntyneitä palveluideoita muokattiin tämän jälkeen niin, että ne vastaisivat mahdollisimman hyvin eläkeläisten sekä toimeksiantajan tarpeita.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset ovat kolme uutta laivapalveluideaa eläkeläiskohderyhmälle. Nämä palveluideat ovat laivakävely, Shuttle Salongid&Shop ja kaskukaraoke. Tulokset on esitetty myyntiesitteinä, joihin on lisätty palvelukohtaiset business points -esitteet. Lisäksi työn tuloksena syntyi muita palveluideoita, joita toimeksiantajayritys voi halutessaan käyttää esimerkiksi muilla yhtiön laivoilla.
Opinnäytetyö onnistui tavoitteessaan tuottaa useita toteuttamiskelpoisia palveluideoita toimeksiantajalle. Opinnäytetyön toimeksiantajan arvioinnin perusteella ainakin laivakävely–palvelu tullaan toteuttamaan. Myös eläkeläisten arvion mukaan syntyneet palveluideat sopivat heidän tarpeisiinsa.