Markkinoinnin tiimiyrittäjäksi - Aloittavan tiimiyrittäjän käsikirja
Huhtiranta, Sonja; Salonen, Esa (2016)
Huhtiranta, Sonja
Salonen, Esa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603113079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603113079
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miksi ja minkälaisista lähtökohdista liiketalouden opiskelijat valitsevat markkinoinnin suuntautumisvaihtoehdokseen Saimaan ammattikorkeakoulussa.
Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus ja tietoa kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella sekä siihen liittyvillä syventävillä teemahaastatteluilla. Saadulla tiedolla toivottiin olevan selkeyttävä vaikutus pitkällä aikavälillä, kun liiketalouden opintoja suunnittelevat tai niihin jo päässeet henkilöt vertailevat eri suuntautumisvaihtoehtoja. Monipuolisella tiedolla markkinoinnin tiimiyrittäjyydestä ja sen luonteesta pyrittiin lisäämään sitoutuneisuutta ja kestäviä päätöksiä. Tämän uskottiin helpottavan tiimitoiminnan käynnistämistä ja jatkuvuutta sekä tiimin yhteisten päämäärien löytämistä.
Markkinoinnin opiskelusta tiimiyrittäjänä ei ole tarjolla tietoa riittävän monipuolisesti, vaikka sillä koetaan olevan lisäarvoa ja motivaatiota lisäävä vaikutus opiskeluun. Opiskelijoille pystytään välittämään tietoa toiminnasta suuntautumisvalinnan hetkellä, mutta ei ennen sitä. Lisäksi toiminnan on perustuttava sisäiseen motivaatioon. Pitkällä aikavälillä markkinoinnin tiimiyrittäminen ei voi perustua ulkoisen motivaation tekijöihin. Tutkielman tekijät esittävät saatujen tietojen pohjalta keinoja, joiden avulla toimintaa pystyttäisiin tehostamaan ja näin tarjoamaan mahdollisimman hyvät lähtökohdat tiimiyrittäjille opiskella markkinointia.
Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus ja tietoa kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella sekä siihen liittyvillä syventävillä teemahaastatteluilla. Saadulla tiedolla toivottiin olevan selkeyttävä vaikutus pitkällä aikavälillä, kun liiketalouden opintoja suunnittelevat tai niihin jo päässeet henkilöt vertailevat eri suuntautumisvaihtoehtoja. Monipuolisella tiedolla markkinoinnin tiimiyrittäjyydestä ja sen luonteesta pyrittiin lisäämään sitoutuneisuutta ja kestäviä päätöksiä. Tämän uskottiin helpottavan tiimitoiminnan käynnistämistä ja jatkuvuutta sekä tiimin yhteisten päämäärien löytämistä.
Markkinoinnin opiskelusta tiimiyrittäjänä ei ole tarjolla tietoa riittävän monipuolisesti, vaikka sillä koetaan olevan lisäarvoa ja motivaatiota lisäävä vaikutus opiskeluun. Opiskelijoille pystytään välittämään tietoa toiminnasta suuntautumisvalinnan hetkellä, mutta ei ennen sitä. Lisäksi toiminnan on perustuttava sisäiseen motivaatioon. Pitkällä aikavälillä markkinoinnin tiimiyrittäminen ei voi perustua ulkoisen motivaation tekijöihin. Tutkielman tekijät esittävät saatujen tietojen pohjalta keinoja, joiden avulla toimintaa pystyttäisiin tehostamaan ja näin tarjoamaan mahdollisimman hyvät lähtökohdat tiimiyrittäjille opiskella markkinointia.